måndag 19 juli 2010

Hej Litteraturen

I går tittade jag som sagt på den nya serien på SVT1 som handlar om olika epoker inom litteraturen. Varje avsnitt tar alltså upp en epok. Eftersom det var första avsnittet igår var det antikens litteratur som var på tapeten. Jag har själv läst litteraturhistoria på universitetet (ingår i min utbildning) så det var väldigt intressant att se hur de drog paralleller mellan antiken och idag. Dessutom gjorde de även en parallell mellan hur det såg ut rent litteraturmässigt i Sverige under samma tid. Skillnaden var, milt sagt, enorm! Mycket bra program tycker jag och jag hoppas att de fortsätter med detta parallellande. Det är också roligt att se att det är helt omöjligt att berätta om litteraturen genom tiderna utan att dessutom ta upp rätt mycket historia. Historia och litteratur = två av mina stora intressen. Me like!

Inga kommentarer: