fredag 4 januari 2013

Topp tio - del 2

Då har jag troligtvis rett ut vilka böcker från 2012 som hamnar på topp fem för mig. Följande finfina böcker platsar på prispallarna:

5. Andarnas hus
En underbar klassiker som spänner över tre generationer. Jag är verkligen glad att jag klickade hem den här boken under någon rea, två gånger till och med!

4. Mannen som föll i glömska
Jack är mannen som blir en bortglömd. Ingen minns honom, inte ens hans egen fru. Hur ska han kunna fortsätta leva? Sjukt frustrerande i början men verkligt bra läsning.

3. 11/22/63
Stephen King när han är som bäst. Vad skulle du göra om du hittade en väg tillbaka i tiden? Skulle det inte finnas någon händelse som kanske kunde ändra allt om den inte inträffat? Kan man skriva om det förflutna? Och vad händer om du lyckas?

2. En dag
Jag vet att jag är en klyscha, men jag älskade den här boken. Jag är själv förvånad över att jag fortfarande tänker mycket på den. Emma och Dexter som vi får följa genom åren, alltid samma dag. Deras kamp för framgång och att försök att undfly de känslor som de känner för varandra. Verkligt djupt och fantastiskt!

1. Styggelsen
Den klärvojanta Singa och hennes fruktansvärda, skrämmande öde. Otäckheterna runt henne och, senare, Maja Grå. En bok jag verkligen önskar att jag inte hade läst så att jag fick chansen att läsa den igen, utan att veta hur det går!

Inga kommentarer: