lördag 10 juli 2010

En mörkrädd pojke

Jag läste ur En mörkrädd pojke i går kväll. Det är bäst att jag skriver lite om den innan jag drar på semester i morgon. Medan den är färsk i minnet.

Detta är tydligen Justin Evans debut och jag ser fram emot att läsa något mer av honom. Boken är lite suggestiv och den innehåller flera dimensioner. Med det menar jag att man inte riktigt vet vad som är sanningen. Är det verkligheten bokens karaktärer upplever? Sådant faller mig i smaken eftersom jag inte gillar när berättelsen blir för självklar.

En mörkrädd pojke handlar om George som är en vuxen man med fru och ett nytt litet barn. Tyvärr möter vi George för första gången hos en psykolog eftersom han inte kan ta eller hålla i sin nyfödde son. Äktenskapet knakar så George ska med psykologens hjälp försöka lösa sina problem. På så vis börjar en tillbakablick på en tid då George var en mullig och lillgammal elvaåring som levde tillsammans med sin liberala och feministiska mamma. Dock har George som barn en mycket stor sorg att bära på då hans pappa nyligen har avlidit. Tillsammans med mamman försöker han gå vidare i livet. En kväll ser George en pojke utanför sitt sovrumsfönster där han verkar flyta på en gren. Denne pojke blir snart George ende vän. Men vill hans vän honom verkligen gott? Och vad menar han med att insinuera att pappans död inte var naturligt? Vad är verklighet och vad är en sörjande elvaårings fantasier?

Inga kommentarer: