måndag 9 augusti 2010

Höstprojekt: Maria Gripe

Den bok jag minns allra bäst från min ungdom är Hugo och Josefine av Maria Gripe. Jag minns rent ut sagt att jag älskade boken. I våras försökte jag till och med, med fast hand såklart, övertala en av mina elever att läsa boken om Hugo och Josefine. Jag lyckades nästan måste jag säga! Efter det läste jag tyvärr inte så många fler böcker av Maria Gripe. Varför vet jag inte. Kanske tog min Stephen King -besatthet över där! Jag har dock länge varit sugen på dessa ungdomsklassiker. Under hösten tänkte jag därför ha Maria Gripe som mitt lilla läsprojekt. Jag tänkte försöka hinna med:
Agnes Cecilia - En sällsam historia
Hugo och Josefine
Tordyveln flyger i skymningwen
Skuggan över stenbänken
Jag börjar där så får vi se var det slutar sen. Kanske tar mig en tur förbi biblioteket redan idag!

Inga kommentarer: