söndag 22 augusti 2010

Tv och tidningar


Av dagen i dag har jag tillbringat 2 timmar med att titta på de senaste 4 avsnitten från Hej Litteraturen. Alltså: Medeltiden, Renässansen, Upplysningen och Romantiken. Jag både gillar och ogillar programmets sätt att hänvisa allting till i dag. Det gör det hela mycket mer intressant samtidigt som det ibland blir lite väl pratigt med folk som ska visa böcker som har påverkat deras liv eller då de ska berätta om vad deras memoarer skulle heta. Kanske är det så att jag helt enkelt inte bryr mig så mycket om den biten utan vill bara höra om författarna, böckerna, tiden. Samtidigt blir man ju påmind om underbart bra böcker som jag måste läsa igen. Såsom Mary Shelleys Frankenstein eller Tristan och Isolde. En del nya tips dök också upp. Till exempel Vampyren av John Polidori.

Jag är också glad och nöjd över att denna vecka fått hem första numret av Språktidningen som jag börjat prenumerera på. Jag älskar språk av alla de slag! Språktidningen är dessutom nästan som en liten bok med massor av intressant läsning!

Inga kommentarer: