lördag 23 oktober 2010

Mardrömmar och "Shitweasels"

Stephen King skrev Dreamcatcher redan 2000 men jag, som läser allt av Stephen King, har av någon anledning hoppat över den här boken. Minns att jag såg filmen och hatade den, men det borde i och för sig inte kommit som någon överraskning.

Dreamcatcher handlar om fyra vänner: Henry, Jonesy, Peter och Beaver. Redan i tidig ungdom tar vännerna sig en årlig tur till en liten stuga i norra Main för att jaga och umgås. Som en femte medlem i gänget finns även Duddits som är en pojke med Downs Syndrom som pojkarna lär känna då de räddar honom från ett gäng äldre legister. Duddits är extra speciell på det viset att han får de andra fyra att "see the line" och dessutom skapar han en mental länk dem emellan.

När dessa pojkar når medelålder åker de som vanligt till sin jaktstuga. Denna gång kommer ingen av dem att komma tillbaka som samme person. När Jonesy sitter ensamn ute i skogen i väntan på ett villebråd kommer han farligt nära att skjuta en vilsekommen man som han nästan misstar för att vara en hjort. I stället kommer Jonesy att rädda mannen som gått vilse i skogen och vandrat ensam och utsvulten i några dagar. Det ingen av dem anar är att mannen bär en farlig parasit med sig från skogen.

Dreamcatcher är en härligt spännande, kittlande, 600 sidor lång bok som i klassisk Stephen King - anda får läsaren att hålla andan till sista stavelsen. Med King finns inga självklara slut och det är aldrig säkert att hjältarna överlever eller att det goda segrar för den delen. Själv är jag ett stort fan av Stephen Kings berättarteknink där det inte finns en enda berättarröst utan ofta är berättelsen uppbyggd utifrån olika människor som alla berättar sin egen del i helheten. Dessutom vävs trådnystanet upp genom att läsaren får hoppa tillbaka i tiden ett slag. Detta är tilbakablickar som är nödvändiga för att man ska kunna hänga med i resten av historian. Det jag älskar mest med Stephen Kings böcker är de små blinkningarna till hans andra böcker som nästan alltid finns med. Denna gång är det IT som vi får en liten liten skymt av.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

jag skulle vilja komma i kontakt med dig gällande ett samarbete kring en bok som jag tror att du skulle gilla. Har du en e-postadress som jag skulle kunna nå dig på? Hör i sådana fall av dig till mig så berättar jag mer!

Vänligen,
Nathalie
0761900704

Det mörka tornet sa...

Samarbete kring en bok? Låter spännande.

emma_e_boman@hotmail.com

Emma