söndag 3 oktober 2010

Tiden flyger! Det har redan gått en vecka sedan bokmässan och jag har inte ens hunnit blogga om en av årets största bokhändelser. Så dags nu då! Jag och tre andra tjejer har som tradition att åka till bokmässan tillsammans varje år. I år var heller inget undantag. Egentligen hade vi tänkt åka till Götet över två dagar i år, bo på något mysigt vandrarhem, gå ut och äta på kvällen och ha det riktigt härligt tillsammans. Tyvärr hade jag glömt att jag skulle tävla med en av mina hundar på söndagen så det fick bli en endagars som vanligt.

Jag måste säga årets bokmässa var en ännu trevligare upplevelse än vanligt. Det hela började med att jag insåg att Johna Ajvide Lindgqvist skulle prata i en monter. Jag har läst alla hans hittills skrivna böcker så det ville jag gärna lyssna på. Och vilken härlig person Ajvide är! Med håret på ända bemötte han alla frågor kring sin senaste bok med ett skratt. Härlig härlig härlig! Me like!! Lite senare hamnade jag i Riffis monter tack vare min kompis Maria och fick höra om deras mycket intressanta arbete med integerering, modersmålsundervisning och (främst) invandrarkvinnor. De driver många andra frågor och med tanke på att jag själv arbetar inom detta område så blev jag väldigt intresserad. Organisationen finns inte heller på vår hemmaplan visade det sig...

Jag köpte Theresias bakbok ”Söta saker”. Jag har länge hämtat inspiration från hennes blogg så jag var ju tvungen att ha hennes bok hemma i hyllan också. När jag köpte boken var hon själv inte i montern men då jag lite senare gick förbi ännu en gång fick jag syn på henne så då pep jag in och fick boken signerad.

Den andra boken jag köpte var en bok som handlade om män, heder och hur hederstänkandet krockar med det svenska samhällets värderingar. Var dock tvungen att beställa boken då den inte fanns på plats och den har ännu inte dykt upp i min låda. Det var alltså allt jag handlade! Är riktigt chockad över mig själv!

Jag är dock riktigt besviken på Afrika-temat. Hade förväntat mig att det skulle vara så mycket mer. Kanske var det bättre om man gick på seminarierna men jag prioriterar alltid bort seminariepass för att kunna handla desto mer.

Till sist träffade jag en gammal kompis som jag inte sett på länge. Hon bjöd på kaffe i värmlandsmontern. Jag åt även världens godaste pasta innan det bar av hemåt igen.

En snabb resume:

+ Johan Ajvide, Riffi, trevligt folk, god mat

- Afrikatemat var inte så bra som jag förväntat mig

Handlat:
* Perspektiv på manlighet och heder av Mehrdad Darvishpour m.fl.
* Söta saker av Therésia Erneborg

Inga kommentarer: