söndag 23 oktober 2011

Döden på en blek häst

Det här är en sån där bok som man sett recenseras på flertalet bokbloggare men som jag ändå inte läst något om. När jag beställt böcker har jag slängt med boken utan att egentligen veta vad den handlar om. Det kan bli lite vad som helst av det men denna gången måste jag säga att det blev riktigt lyckat!

Döden på en blek häst handlar om Maja. En vilsen ung kvinna utan vare sig familj eller vänner. Hennes mor lämnade familjen när Maja var väldigt ung och pappan dog kort därefter av det klassiska brustna hjärtat. I bokens början har Maja precis flyttat till England och Oxford för att gå en konstkurs. Hon träffar snart nya vänner i de exentriska, levnadsglada Nikita och Ashley. Nikita och Maja blir dessutom rumskamrater och Maja får höra talas om en hemsk massaker som ska ha hänt flera år tidigare i samma korridor som hon nu själv bor i. Maja har "synen" och konstiga, kusliga saker börjar hända runt henne. Inte minst i det rum hon delar med Nikita.
Jag måste säga att den här boken har en viss mysfaktor för mig. Jag älskar själv England även om jag inte varit i Oxford. Skolspöken går nästan alltid hem och karaktärerna är så pass välskrivna att man ser dem framför sig och förstår hur de är, mår och känner. Det är lite lagom kuslig stämning genom hela boken och jag är en sucker för uppblötta, svampiga spöken (det läskigaste finns i The Shining). Jag gillar även att boken är så lättläst och lättsmält. Precis vad jag behöver när man inte längre har oändligt med lästid! Här har vi också ett exempel på ett slut som kanske inte är så oväntat men ändå tillräckligt bra för att knyta ihop hela boken och lämnar läsaren tillfreds med att ha lagt sin tid på just den här boken. Till skillnad från Vätten som jag senast skrev om.

2 kommentarer:

Ela sa...

Har du läst Hellbergs första bok, Styggelsen? Den tyckte jag var till och med bättre än Döden på en blek häst (som jag också gillade).

Det mörka tornet sa...

Nej, det har jag inte! Det var ett bra tips. Jag lär ju läsa den när jag nu gillade Döden på en blek häst så mycket! :-)