måndag 7 maj 2012

Utmaning i Kubik

Jag har blivit utmanad av Bokomaten. Utmaning i kubik går ut på att svara på 11 frågor och sedan hitta på 11 egna frågor för att utmana 11 andra bloggare. Det är roligt att läsa alla svar men lite jobbigt att hitta på frågor så jag börjar med att svara på Bokomatens frågor så får vi se vad som sedan händer!

1. Om du fick vara en litterär karaktär för en dag, vem skulle du välja då?Vilken svår fråga! Som mindre ville jag alltid vara någon av barnen från Häxan och Lejonet. Det verkade så oändligt spännande att hitta en dold värld bakom några jackor i garderoben! Men i dag, jag läser mycket skräck och hemskheter och inte skulle jag vilja vara någon av dem i alla fall! Jag vill inte riskera att bli uppäten av Zombier eller vampyrer. Men det skulle vara spännande att få en eller annan superkraft som ungdomarna i Cirkeln.

2. Samma som ovan, men om du var en superhjälte, vem tror du att du skulle vara då?
Hmmmm, jag är inte mycket för superhjältar men i sådana fall skulle jag vilja vara väskan som följer den olycksdrabbade Rensvind i Terry Pratchetts böcker om skivvärlden.
3. Hade du någon favoritsaga som liten? Har du det nu? Saga vet jag inte direkt men jag älskade Narnia-böckerna och minns även "Tummen tittar på natten" som en väldigt tidig favorit. Vet inte om någon räknas dock.

4. Finns det någon författare du har läst allt av? Vem?Ja, Stephen King. Fast jag får säga allt utom det som är utgivet i år eftersom han skriver så snabbt så ibland är det svårt att hänga med. Och så har jag läst alla av Sofi Oksanen. Tror jag i alla fall. Det finns säkert fler om de bara gett ut några böcker.

5. Vilken avdelning går du först till när du kommer in i ett bibliotek?Oj! Vad heter avdelningarna på bibblan då? Det blir väl skönlitteratur då antar jag! Misstänker att det snart blir barnböcker!!

6. Och snor Matildas fråga här: Hur tycker du att ett bra skolbibliotek ska vara?En stor bredd ska det ha. Både vad gäller ungdomsböcker, skönlitteraur, fantasy och allt vad kategorier heter. Men det ska också finnas faktaböcker och sådant man kan använda i sina studier. Datorer såklart men det viktigaste tror jag ändå är en uppdaterad, kunnig och intresserad bibliotikarie som hänger med och som kan tipsa ungdomarna om massa olika litteratur. Jag tror även att all läsning är bra läsning så därför bör det även finnas manga, tidningar etc.

7. Finns det några nyckelord i en baksidestext/blurb som gör att du alltid går igång och blir nyfiken? Haha, det borde jag nog kolla innan jag säger något men jag faller nog mer för vissa kategorier av böcker såsom skräck, afrikansk litteratur etc. Jag ser mig själv som en ganska öppen läsare som är intresserad av många olika slags böcker och därför är inte baksidetexten helt avgörande. Tips från andra bloggare, tidningar etc smäller nog högre. Ibland inser jag att jag inte ens vet vad en bok handlar om som jag börjat läsa bara för att jag plockat hem den enbart för att någon skrivit en så lockande recension om den. Sedan har jag glömt vad det egentligen stod i den där recensionen. Böcker jag fullkomligt älskat har jag öppnat utan att ha en susning om vad jag har framför mig. Skulle jag ändå  gissa kan jag tänka mig att jag gärna plockar upp böcker som har vampyr, zombie, apokalyps och så vidare med. Vissa författare kan jag nog läsa utan att ha en aning om vad boken handlar om som King, Oksanen eller Murakami. Man vet vad man kan förvänta sig liksom!!

8. Vilken genre läser du helst?Jag är ganska dålig på genrer men skräck/övernaturligt är ju en favorit. Dock är jag som sagt en allätare och gillar välskrivna böcker framför en viss genre. Genrer jag sällan plockar upp är dock deckare (sällan välskrivet) eller poesi. Men visst faller det in en och annan av dessa med. Eller inte poesi kanske...

9. Favoritblogg utanför bokbloggarvärlden?
Vet faktiskt inte om jag har någon även om jag läser andra bloggar. Mest blir det vänners. Läser överhuvudtaget inga kändisbloggar utom UnderbaraClara om hon nu kan räknas som känd. Gillar pysselbloggar också så det blir det väl en hel del!

10. Läser du några utländska bloggar, i så fall vilka?
Nej, det gör jag faktiskt inte!! Även om jag läser många böcker på engelska tycker jag att bloggar är sjukt jobbigt att läsa på engelska.

11. Och slutligen, har du något bra boktips till migUtan att ha koll på vad du egentligen har läst så rekomenderar jag just nu Cirkeln starkt (som du säkert har läst eftersom jag väl var nästan sist med den :-)). Kafka på stranden är mycket bra, Stalins kossor, det mörka tornet-serien. Ujuj, finns hur mycket bra som helst ju!!!

1 kommentar:

Bokomaten.. sa...

Haha! Vad roooligt det här var!! JAG tror du går igång på en del nyckelord ändå.;) Ord du läser i bloggrecensioner kanske, då, hehe. "Otäck" kanske? "Skrämmande"? "Ryslig"?;) men väldigt spännande att lsäa dina svar! Och ärligt talat, vem älskar INTE Narnis! Som jag DRÖMDE om en sådan garderob när jag var liten!