fredag 3 augusti 2012

Dödens labyrint

Dödens labyrint är en historisk deckare skulle man kunna säga. Den utspelar sig på 1100-talet och handlar om en kvinnlig obducent, Adelia Aguilar. Hon är uppväxt på Sicilien i ett samhälle som är så pass öppet att det tillåter en kvinna att utöva ett manligt yrke. Dock åkte Adeilia till det mer konservativa England i den första boken Dödens mästarinna för att hjälpa kung Henrik II med att hitta en hemsk person som riktade in sig på att döda barn. I England måste hon låtsas att hon bara är hjälpreda till sin manlige vän som får spela doktor i hennes ställe.I Dödens labyrint vägrar Henrik II att låta Adelia åka hem igen ifall han skulle behöva hennes tjänster än en gång. Och det gör han ganska snart när hans älskarinna, Rosamunda den vackra, blir mördad och allas misstankar riktas mot drottningen. Adelia måse lösa mordet och finner sig snart hamna i mitten på ett inbördeskrig där den ena sidan stödjer drottningen och den andra sidan stödjer kungen. Men vem är egentligen den verklige mördaren?

Dödens mästarinna minns jag att jag verkligen älskade. En stark kvinna som arbetar med lik i förfluten tid. Det var en vinnande kombination. Jag tycker Dödens labyrint är helt okej läsning. Det stora problemet är dock att Adelia har förändrats så mycket. Visserligen har hon blivit mor nu och borde såklart bli mer försiktig helt naturligt. Men den starka kvinna som man kunde läsa om i den första boken känns nästan som bortblåst. I hennes ställe hittar vi en ganska harig, kärlekskrank och jaa....lite gnällig person. Jag finner mig ha svårt att koncentrera mig på den här boken över huvud taget. Den är lite blaha sådär.

Inga kommentarer: