söndag 7 oktober 2012

En dag-David Nicholls

När jag har kikat runt lite verkar det uppenbarligen som att En dag av David Nicholls både älskades och hyllades när den kom ut. Jag missade som vanligt hypen (kanske mest för att detta inte är min vanliga genre över huvud taget). Dock föll mina ögon på En dag nr jag behövde en ny bok i örat för alla tråkiga bilresor och tysta promenader när lillen ändå sover. Och nu måste jag göra som alla andra och hylla, hylla, hylla. Det är inte ofta som böcker lämnar en med så här starka känslor. Sorg och en stark, lite obeskrivbar känsla någonstans där i maggropen. För jag har fallit för Emma och Dexter. Och jag har levt med dem i flera veckor nu detta innebar även att jag levt med deras känslor, deras medgångar och motgångar. Detta var en sån där bok som man inte vill ska ta slut och när den ändå tar slut önskar man att man kunde börja från början igen samtidigt som ens minne av boken helt raderas ut.

Jag är också lite chockad över att jag för första gången älskat en bok som kommit till mig i ljudboksformat. Anders Ekborg som uppläsare är dock fenomenal. Han härmar inte röster utan med bara små nyansändringar kan han gestalta Emma eller Dexter eller någon annan karaktär i boken. Det är mycket tack vare en underbar uppläsare som en ljudbok blir en bra upplevelse.

Men tillbaka till Dexter och Emma. De träffar varandra för första gången på universitetet. På sin examenskväll den 15 juli 1988 tillbringar de en enda natt tillsammans. En natt som sedan inte leder till mer än att de blir väldigt bra vänner. I resten av boken gör vi nedslag i Emmas och Dexters liv en gång varje år, alltid samma datum, den 15 juli. Detta är ett genialt berättarknep eftersom boken skulle blivit så mycket mer långdragen, ointressant och tjatig om vi fått en mer sammanhängande inblick i Ems och Dexs liv. Emma och Dexter blir, trots ordentliga olikheter, de allra bästa vänner. Bästa vänner som egentligen älskar varandra och genom hela boken hoppas jag och sörjer då de nästan får varandra, nästan säger rätt saker. Men Emma och Dexter är väldigt olika. Emma är jordnära, intellektuell och drömmer om att bli författare. Dexter däremot är vulgär, egoistisk och riktigt hemsk emellanåt. Dexters karriär utvecklas inom den nystartade tv-branschen och Emma sliter på en hemsk mexikansk restaurang innan hon utbildar sig till och börjar arbeta som lärare.

Det finns tusen andra saker att säga om Storbritanniens utveckling till Big Brother-kultur och hur trist det kan vara med vissa stereotyper båda bland karaktärerna och i handlingen. Dock tänker jag inte gå in på det utan jag tänker nöja mig med att avsluta den här hyllningen med att säga att den här boken är helt fantastisk, sorglig, roligt, charmig och alldeles underbar.Antagligen tar det mer än ett par dagar innan jag får den ur systemet, det var det verkligen värt!

2 kommentarer:

Lingonhjärta sa...

Visst är den helt underbar :D Älskade den verkligen jag med!

Det mörka tornet sa...

Så så underbar! Två dagar sedan den tog slut och jag har den fortfarande i maggropen!