fredag 21 juni 2013

Den första flickan skogen möter av Moa Eriksson Sandberg

Jag blev ganska överraskad av den här boken. Jag hade uppfattningen att den skulle ha ett övernaturligt inslag. Detta fanns det ju inte minsta spår av. Däremot blir en flicka bortrövad och hittas senare död. Men det är en bihandling. Det den här boken egentligen handlar om är hur det är att stå mittemellan och vara ett barn samtidigt som man börjar utvecklas till kvinna och få alla dessa vuxna känslor.

Boken handlar om Hanna som är tolv. Hanna tänker mycket på killar och sex och hon vill gärna vara cool och världsvan. Samtidigt vill hon även vara liten och dras med starka avundsjukkänslor gentemot sin lillebror.

Det allra bästa med Den första flickan skogen möter är att den är så realistisk. Jag känner igen mig själv som tonåring. Allt det där osäkra och  allt det där vuxna som simmar runt i kroppen på en. Jag gillar hur Moa Eriksson Sandberg visar att även flickor känner mycket starka sexuella känslor i tonåren. Det är inte alls bara killar som är fixerade. En bra bok för den tjej som står i startgroparna till att bli kvinna. I den här boken kan man verkligen se att man inte är ensam.

Inga kommentarer: