söndag 9 november 2014

Andra duktiga novellskribenter

http://detmorkatornet.blogspot.se/2012/10/for-mycket-lycka.html
Ska man snacka bra novellsamlingar, speciellt inom skräckgenren, måste man bara nämna Stephen Kings Den förskräckliga apan. Just den novell som gett namn åt hela boken är verkligen tokläskig. Men sedan har vi ju också Dimman (NEJ! Inte filmen! Vilken skit!) och Flotten som är några storfavoriter hos mig. Sjukt läskiga! Varje gång jag skriver något om den här samlingen har jag lust att ta fram mitt tummade exemplar och läsa om några av novellerna. Tyvärr verkar samlingen vara svår att få tag på så har du den, liksom jag, hemma i bokhyllan så är du verkligen en lyckans ost.

En annan som är en fantastisk novellskriverska och som inte får glömmas bort i sammanhanget är ju självklart Alice Munro. Förra årets nobellpristagare. Hennes noveller är ju rent fantastiska och de innehåller så mycket. Så här skrev jag om För mycket lycka och Brinnande livet efter att jag läst dem.

John Ajvide Lindqvist har också skrivit flera bra noveller. En novellsamling på temat skräck har det blivit och den heter Pappersväggar. Jag har lite dålig kolla på vilken novell som är vilken eftersom det var ett tag sedan jag läste den här novellerna. Däremot minns jag tydligt novellen om mannen som försöker fånga döden och hur det slutar för honom. Jag minns också den om höghuset där det händer något underligt och där människornas röster tystnar våning för våning. Med början nerifrån.

Inte kan jag heller låta bli att nämna fantastiska Chimamanda Ngozi Adichie och hennes novellsamling som heter The thing around your neck. Alla novellerna handlar om kvinnor och kvinnoöden. Alla gripande. Alla fantastiska.



Inga kommentarer: