lördag 21 augusti 2010

Skuggan över stenbänken

Då har jag dragit igång höstens tema då. Tema: Maria Gripe. Minns ju att jag läste Maria Gripes böcker i tonåren och att jag älskade dem. Skuggan över stenbänken måste jag ha läst för jag mindes det stora avslöjandet som kommer i slutet. Boken är dessutom så fin, mysig och spännande som jag hoppades på.

Berätterskan är Berta som lever på tidigt 1900-tal. Hon är född in i överklassen och har således vardagslyx i form av jungfrur och hushållerskor. Berta själv är en fjortonåring som lever sitt liv med sin bror, Roland, och syster, Nadja. Hon har dessutom en väldigt osjälvständig mor som är totalt beroende av kokerskan, Svea. Fadern är ständigt disträ och frånvarande eftersom han skriver på en viktig avhandling som aldrig tycks bli färdig. En dag anländer en ny jungfru till Bertas lilla värld. Jungfrun heter Caroline och har ett sätt och en självsäkerhet som är tvärtemot vad familjen och Svea är vana vid. Carolin är rolig och sprallig. Barnen förälskar sig genast i denna friska fläkt medan Svea är mer kritisk. Men Carolin visar sig snart ha en annan sida också. Hon kan vara väldigt hemlighetsfull och bete sig på de mest underliga sätt. Berta försöker ständigt komma Carolin nära men det är lättare sagt än gjort.

Skuggan över stenbänken är första boken i en triologi. De andra två böckerna heter ...och de vita skuggorna i skogen samt Skuggömman. Båda måste naturligtvis ingå i mitt Maria Gripe-tema.

9 kommentarer:

...med näsan i en bok... sa...

Älskade hennes böcker när jag var i tonåren, har läst de första två böckerna i triologin men inte den sista. Kanske skulle ta och läsa dem igen så här i vuxen ålder...

Unknown sa...

Jag läste också Gripes böcker i tonåren och denna bok och "Tordyveln flyger i skymningen" vet jag att jag läste flera gånger.

För inte så länge sedan lånade min dotter dvd-filmen på biblioteket och det var en upplevelse att få se den. Det var en hel del jag hade glömt bort.

Det mörka tornet sa...

..med näsan i en bok...: Det tycker jag absolut du ska göra! Det är så härligt när de böcker man minns från sin ungdom som särskilt fina även är fina i vuxen ålder!!

Pia: Jag har också sett några av böckerna på film. Bland annat "Agnes cecilia". Konstigt nog minns jag mer från böckerna än från filmerna. "Tordyveln" har jag reserverat på bibblan och hoppas få hem den snart!!

Emma

Anonym sa...

Nu blir jag verkligen sugen på att läsa om Skugg-serien, jag med! Tillsammans med Tordyveln och Agnes Cecilia så tillhörde de mina allra största Gripe-favoriter.
Jag önskar att något förlag kunde ge sig på att ge ut hennes böcker på nytt, för det är ju nästan skandal att Skugg-serien inte finns att köpa längre.

Det mörka tornet sa...

En del av hennes böcker har getts ut igen, ganska nyligen. Dock hittar jag inte första boken i serien i nyversion. Annars går de ofta att hitta på Tradera. Jag vill ha de gamla! Så fina bilder och lite nostalgi! Just nu har jag faktiskt några bjud liggande! Bara att vänta och se om man blir överbjuden!! :-)

Vixxtoria sa...

Jag är en stor Gripe-fan, så jag kommer följa det här temat hos dig. Jag läste själv om Skuggan över stenbänken i vintras (för åtminstone tionde gången) och har den i färskt minne. Man har dessutom alldeles nyligen gett ut början på tv-serien (med samma namn) på dvd. Själva tv-serien gick typ 1989 eller nånting, och jag hade inte sett den sedan dess, men när jag nu såg om upptäckte jag att man helt och hållet skurit bort hela den viktiga sociala biten som finns i boken. Jag kan förstå att man gjort den prioriteringen, men samtidigt är ju dels kvinnohistorien och de olika sociala villkoren viktiga i hela Gripes författarskap. De är också väldigt viktiga för Skuggserien, som belyser både underklass (framför allt alla dessa ensamma, fattiga mödrar, som förekommer i alla skuggböckerna), och överklass (slottet Rosengåva). Berta och hennes familj är dock (övre) medelklass, och inte överklass ;-)

Emma sa...

Vad roligt med så många som älskar Maria Gripe precis som jag! Mmm..det är svårt med serier eller filmer som är baserade på böcker. Oftast skalar de bort sådant som man själv anser viktigt för storyn. Jag har dock lite svårt att se hur man kan ta bort den sociala biten som jag som du menar har en stor betydelse i böckerna! Knepigt!! Tack för informationen om Bertas familjs klasstillhörighet! Ärligt talat tycker jag det är lit svårt att skilja på var gränserna går så jag kollad inte upp det så noga! :-)

Zachan sa...

Förra helgen hittade jag faktiskt ett väldigt fint exemplar av "Skuggan över stenbänken" på loppis för 3 kronor. Blev mycket glad. Minns dock inte om jag har läst böckerna. Har sett tv-serien, och vet att jag lånat boken på biblioteket när jag var liten. Men nu står det i min egen bokhylla och ska läsas när högen med biblioteks- och recensionsböcker blivit lite mindre.

Bruntbloggen sa...

Min erfarenhet med en elvaåring (vi är nu inne på fjärde boken) är att det är en utmärkt övning i läsföratåelse. Jag läser den för henne, och hon tycker den är spännande, men den är samtidigt minsann invecklad om den värsta ryska roman, och minst lika omfattande.
Mats Deland