torsdag 6 januari 2011

Blockade Bill

Då har min enda julklappsbok blivit utläst. Boken är tunn (132 s) och består av två noveller. Den första handlar om Blockade Bill som tas in i ett basebollag i stort behov av (tror att det heter så på svenska, är hemskt oinsatt i baseball) kastare. I väntan på att man kan vaska fram någon större och bättre får man sig an en helt okänd kille vid namn Bill. Denne Bill visar sig dock ha oanade talanger, både som kastare och som stoppare. Han blir en liten baseballhjälte och publikfavorit. Men Blockade Bill bär på en riktigt mörk hemligthet.

Novellen var upplagd som en intervju. Stephen King intervjuar en före detta spelare i det ovan nämnda baseballaget om den sanna historian bakom Blockade Bill. Jag vet inte om intervjun genomförts på riktigt eller om detta är en sann berättelse. Skulle dock inte förvåna mig om så var fallet. Berättarsättet ger liv åt novellen och bidrar även till "verklighetskänslan". Lyckas man att ta sig igenom alla baseballtermer (vilket jag, i ärlighetens namn, tyckte var en aning svårt) så är det en intressant och spännande berättelse.

Novell 2 i den här boken köper jag däremot inte alls. Här kommer en riktig spoiler eftersom jag måste berätta hela historien för att kunna uttrycka mitt missnöje. Novellen heter Morality och handlar om ett någorlunda ungt par som hankar sig fram i livet. Han som lärarevikarie med ett halvskrivet manuskrift i byrålådan (antagligen hämtat ur Kingens eget liv men just de människorna har funnits med många gånger förut -kom med något nytt) och hon som hjälpreda åt en man som håller på och återhämtar sig från en stroke. Men de har så mycket större planer i livet. Köpa ett hus, skriva färdigt boken som redan fått ett halvt löfte från ett förlag. Så när den unga frun en dag får ett förslag från sin strokedrabbade patient kan de, trots det moraliska dilemmat, inte tacka nej. Det visar sig att förslaget går ut på att hon får 200 000 dollar mot att hon begår en liten synd åt sin rullstolsbundne patient. Han har aldrig gjort något fel i livet och vill känna hur det känns. Kvinnans uppdrag är att gå till en lekpark, klappa till en liten unge och filma medan maken smyger i buskarna och filmar. Hon klappar till en 4-åring och springer hem med riktigt dåligt samvete. Pengar inkasseras efter att filmen har visats. Det riktigt oväntade (ironi) är vad som händer med paret efter denna händelse. Hon blir som förändrad, vill bli slagen i sängen. Äktenskapet knakar på grund av smällkäften på ett litet barn och när maken får veta att frun har börjat ha sex med andra män är skiljsmässan ett faktum. Trots det nya huset. Sensmoral: pengar gör ingen lycklig? Njaa..anledningen till att jag inte gillar novellen är att det hela blir lite töntigt. Pengarna, dådet, det som sker efteråt. Lite besviken är jag! Kom igen Kingen, bättre kan du!!!

Inga kommentarer: