söndag 13 mars 2011

Hungerspelen del ett och två

Jag har även hunnit med att läsa del ett och två i Hungerspelen-triologin.
Fatta Eld och Revolt.

I Fatta Eld har Katniss och Peeta återvänt som segrare till distrikt 12. Där tror Katniss att hon äntligen ska få vara ifred att leva sitt liv. Det hon inte vet är att hennes handlingar på arenan har sått upprorsfrön hos befolkningen i de övriga distrikten och som ett straff från regimen tvingas hon återigen slåss för sitt liv på hungespels-arenan.


Revolt är den sista delen i triologin. Nu har rebellstyrkorna fått fäste och Katniss har räddats av den goda sidan. Det hon inte vet är att hennes andra omgång på arenan inte dämpat upprorsandan utan snarare ökat på elden. Katniss är i stor fara men samtidigt en viktig symbol för alla de utsatta människorna. Det finns en myt om att distrikt 13 aldrig utplånades. Kan de andra distrikten få skydd och hjälp från nummer 13 eller är det helt enkelt enbart en myt?


Alla tre delarna i Hungespelstriologin är mycket spännande, speciellt de delar där Katniss befinner sig på arenan. Svårigheten med en triologi tror jag är att det är svårt att hålla samma höga nivå genom alla tre böcker (Stephen King klarar det i inte mindre än 7 böcker men det får man väl se som extremt). Därför kan jag säga att första delen är en riktig braksucce. Tvåan är spännande som bara den, även om den känns lite som en upprepning av ettan. Trean är rent medelmåttig där jag tycker att Collins tappar lite av huvudpersonernas orginalkaraktärer. Dessutom känns slutet lite desperat och snabbt ihopkomponerat. Dock får man hålla i huvudet är Hungerspelen är ungdomsböcker och att teman som hämnd och kärlek antagligen går hem i 13-årsåldern. Jag för min del tycker det är en läsvärd serie som tappar något mot slutet.

Inga kommentarer: