måndag 21 november 2011

Jag erkänner, jag är en del av Twilighthysterin!!

I lördags var jag en av alla dem som såg nästa del av Twilight-filmerna: Breaking Dawn. Jag får väl varna för att detta blir ett enda stort spoilerinlägg. Så har du inte sett sista filmen eller läst sista boken i Stephenie Meyers-succen, don´t read this!

Well, det var ganska många år sedan jag läste böckerna nu (nåja) och jag var ganska inne i dem redan då. Minns hur jag grät när Edward lämnade Bella i bok två. Jag satt på bussen från jobbet. När jag läser eller ser Twilight blir jag 14 år igen och drömmer om prinsen som ska komma och föra bort mig på sin vita springare (jag glömmer då att han redan finns i mitt liv). Töntigt, ja kanske. Men jag älskerét och det gör massor av andra tjejer (och killar antar jag) runt om i världen. Oavsett ålder.

I Breaking Dawn del 1 blir en människa med barn med en vampyr. Det har väl nästan aldrig hänt i bokvärlden vad jag kan minnas just nu. När jag läste detta minns jag att jag tyckte det var oerhört töntigt, ja se där var frukten av deras kärlek. Och stackars Jake som mest sitter på golvet hemma hos Cullens och väntar på att Bella ska dö. Just den delen av böckerna är väl lite njaaa...så jag hade inga höga förväntningar på hur detta skulle gestaltas i filmerna. Men dröm om min förvåning när filmen faktiskt överträffade boken. Det händer mig inte ofta må ni veta. Jag tyckte de hade löst det hela riktigt bra. Det blev inte för töntigt, för smörigt utan helt lagom mycket. Ungen växer fort, visst men det är ju ändå ett vampyrbarn. Till och med Jakes inpräntade på bebisen (ja, jag vet att det är fel ord) funkade. Det blev trovärdigt och inte heller här för smörigt. Första filmen var inte alls bra men det tar sig mot slutet måste jag säga.

Varulvarna (vargarna?) var riktigt bra gjorda och de scener som lagts till och som inte finns med i boken passade riktigt bra in i handlingen. Jag har som sagt läst böckerna och vet hur allt kommer att sluta. Ändå satt jag där som på nålar i ca två timmar. Det hela slutade exakt där man kunde förutse slutet och nu kan jag INTE VÄNTA på att sista delen släpps!! Vill se mer! NU! Kanske får nöja mig att läsa om böckerna innan dess????

Inga kommentarer: