söndag 12 augusti 2012

Bokbloggsjerka 10-13 augusti

Den här gången lyder jerkafrågan: Vilka böcker tänker du inte läsa och varför? Ge exempel på tre stycken.

Det är egentligen väldigt svårt att svara på eftersom jag egentligen inte vet om jag inte vill läsa en bok innan jag har börjat läsa den. Innan dess vet jag ju inte om boken är bra eller dålig. Det finns många exempel på böcker som jag inte trott varit något för mig eller att de inte skulle vara så bra och sedan har det blivit några riktiga älsklingar. På sista tiden bland annat Andarnas hus och Prästungen .
Dock finns det författare jag inte läser. Av den enkla anledningen att jag läst flera böcker av dem och funnit dem tråkiga, för det mesta med ett rätt taskigt språk och oinspererande handling. Tre sådan författare är Lisa Marklund, Mons Kalentoft och Camilla Läckberg. Så ingenting de skriver skulle jag kunna få för mig att läsa. Jag skulle nog inte heller läsa rasistiska propagandaböcker och liknande. Annars är jag antagligen öppen för det mesta!

2 kommentarer:

Henrik (Olika sidor) sa...

Marklund och Läckberg håller jag med om, även om jag läste Läckbergs senaste då jag råkade vinna den. Kallentoft tycker jag är snäppet bättre ändå, både i språk och handling. Det känns dock som att det råder inflation i svenska deckarförfattare som gör att de riktigt bra (t.ex. Åke Edwardson) drunknar i mängden...

Det mörka tornet sa...

Precis! Finns så mycket dåligt att man inte hittar de bra! Jag skulle gärna läsa någon riktigt bra deckare! Kanske ska satsa på Edwardsson?? Det jag inte gillade med Kalenoft var att handlingen nästan var exakt samma i de två böcker jag hann läsa...extremt väder...mord...liket pratar..frånvarande, kärlekstörstande kvinnlig polis...snark! Lite för mycket CSI för mig!