onsdag 12 september 2012

Fortbilda mig själv

I går fick jag en chans att rycka in och arbeta mitt i föräldraledigheten. En lärare var sjuk så jag tackade gladeligen ja till att vicka för henne. Läraren arbetade med SFI och gruppen låg på C-nivå vilket innebär att de kommit ganska långt i sin språkutveckling. Jag älskar att vara hemma med mitt barn men herrgud vad det är roligt att vara ute och arbeta. Jag har utbildning för att arbeta som lärare i svenska som andraspråk i grundskolans senare år och gymnasiet samt SFI. Ungdomarna och de vuxna är helt olika världar men så roliga och intressanta båda två.

 I går skulle eleverna t.ex. berätta om språk i sina länder. Det skiljer sig rätt mycket åt i världen. I Sverige är vi väldigt enspråkiga (om man inte räknar engelska som ett andraspråk vilket jag inte gör än) och vi tänker också väldigt enspråkig. I Kenya däremot pratar man både engelska och Swahili och dessutom har man oftast med sig inte mindre än två stamspråk (ett från mamman och ett från pappan) och man blandar dessutom alla dessa språk i hemmet. Kanske använder man minst två språk i samma mening (kodväxling) till och med. Verkligen intressant och så givande för mig som ändå är där för att lära ut. Men jag lär mig alltid massor med dessa elever!

Med det sagt blev jag så väldigt sugen på att läsa något nytt inom mitt område, att fortbilda mig lite mitt i gåträningen, barnrytmik och öppna förskolan. Tips mottages tacksamt som vanligt!! Än så länge har jag fastnat för dessa två:




Inga kommentarer: