måndag 16 december 2013

55 frågor

Hittade en enkät hos Vargnatt. Den var lite rolig så passade på att låna frågorna.

1. Favoritbok i barndomen?
Jag läste en serie om en familj med många barn som var tvungna att få fosterhem allihopa. Varje bok handlade sedan om ett (eller två) av barnen och var de hamnade. Typ 1800-tal. Minns inte alls vad böckerna heter nu. Någon annan kanske också läste?

 2. Vad läser du just nu?

Saeculum av Usula Poznanski

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Chockerande nog inga just nu!

4. Dålig bokvana?


Låna på bibblan och lämna tillbaka för sent.

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?

Till sonen: Liten liten snälling, Var är Nicke Nyfiken, Alla monster är rädda för månen, Vem är borta? Till mig: Barnflickan, The goldfinch, Den enögda kaninen, De dödas strand, Divergent, Dimmornas lek, Saeculum, Utvandrarna;Invandrarna, Brinnande livet.För jobbets räkning: Kråkflickan, Den magiska kappan, Bygga broar och öppna dörrar. Jag lånar mer än jag köper.

6. Har du en läsplatta?

Nej.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?


Jag föredrar egentligen en i taget.

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?


Jag läser nog lite mer och har definitivt börjat läsa många författare/böcker som jag kanske missat annars.

9. Sämsta boken du läst i år?
Inmurad av Mikael Strömberg var en bok som jag inte gillade särskilt mycket.

10. Bästa boken du läst i år?

Ojoj, har ju läst så många bra! Men Nyckeln, We have always lived in a castle, Nos4R2 är några favvisar!

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?

Jag har nog ingen men vet ju vilken typ av böcker jag gillar! Gillar inte deckare eller biografier särskilt mycket men de slinker allt ner de med ibland.

12. Vilken är din bekvämlighetszon?

Jag gillar allt från skräck till historiska dramer. Inte säkert att det är bra bara för att boken befinner sig inom en viss genre. Inte heller säkert att det är dåligt av samma anledning. Öppet sinne tycker jag är bra!

13. Kan du läsa på bussen?

 
Ja. Däremot får jag allt mer problem med att läsa i bilen ju äldre jag blir.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?

Soffan eller hammocken (på sommaren då;-)).

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?

Jag älskar att tipsa om bra böcker och lånar gärna ut. Känns mer värt köpet om fler har läst. Jag är inte så noga med om mina böcker inte ser helt nya ut. Jag köper inte böcker för att de ska stå i hyllan och se fina ut. Dock tycker jag om att ha mina favoritböcker i hyllan för det är enklare att läsa om dem då!

16. Viker du hundöron i dina böcker?

Ja, det gör jag ofta! I mina egna böcker.

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?

Ja, men bara i faktaböcker eller vad man ska kalla dem. Och bara om de är mina egna!

18. I studierelaterade böcker då?

Ja, se ovan!

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?

Orginalspråk egentligen men då jag bara kan svenska och engelska och jag är mer avslappnad när jag läser på svenska så blir det väl det!

20. Vad får dig att älska en bok?

Jag tycker att språket avgör oerhört mycket. Ett slarvigt och enkelt språk kan inte rädda den bästa bokidén. Sedan är karaktärsbeskrivningar viktiga också. Boken får absolut inte vara för babblig!

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?

Att jag älskat en bok och att jag tror den jag rekommenderar till kommer att älska den med!

22. Favoritgenre?

Jag tycker att den här frågan är samma som den om bekvämlighetszon så se den frågan.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?

Ja läser sällan deckare eller biografier. Har heller ingen önskan om att läsa dem mer. Chicklit går inte heller hem för mig.

24. Favoritbiografi?

Som sagt så läser jag inte biografier. Finns inte många människor som intresserar mig så mycket att jag står ut med deras babbel!

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?

Nej.

26. Favoritkokbok?

Jag fick Annas nya mat när jag tog studenten. Den används fortfarande flitigt. Annars gillar jag nog mest bakböcker!

27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?

Att undervisa analfabeter.

28. Favoritlässnacks?


Choklad!

29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?

Finns nog många. Det är anledningen till att jag inte läser så mycket om böcker som jag vet att jag vill läsa. Den senaste som hypen nog förstörde en del var Jellicoe Road.

30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?

Jag läser aldrig vad kritiker tycker om en bok.Om du inte räknar bloggare då!

31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?

Jag skriver om alla böcker jag läser och tycker det är viktigt att säga sin ärliga mening. Både till de som vill läsa boken efter mig och till författaren. Tänker mig att jag själv som författare skulle vilja veta anledningar till varför min bok inte gick hem, det skulle hjälpa mig att utvecklas. Lära genom sina misstag liksom.

32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?

Ryska vore spännande att kunna!

33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?

The Shining skrämde mig något fruktansvärt en gång i tiden. Penpal är nog den senast bok jag läst där jag verkligen blivit rädd.

34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?

Finns inte om det kommer till skräck. Däremot vill jag absolut inte läsa böcker som I kroppen min. Det är böcker som skulle få mig att må dåligt länge efteråt.

35. Favoritpoet?

Ingen. Poesi är inte min grej.

36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?

Minst 1. Max: ? Tycker det börjar kännas pinsamt när jag kommer över 20!

37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?

Inte ofta men det händer.

38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?

Tänker direkt på Roland från Det mörka tornet-serien.

39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?

Favorit bland skurkarna? Jag håller bara på de goda. Men okej då..Clownen i IT är ju en favvo!

40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?

En som jag tror kommer vara bra!

41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Vaddå? Kan inte vara utan luft särskilt länge heller.

42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?

Finns en del. Murakamis Vad jag pratar om när jag pratar om löpning var ju sjukt tråkig!

43. Vad distraherar dig lättast då du läser?

Lite allt möjligt men oftast är den nog maken som är pratsjuk!

44. Bästa filmatisering av bok?

Usch, jag avskyr i princip filmatiseringar av böcker men Den gröna milen var ju riktigt bra.

45. Sämsta filmatisering av bok?

Dimman, Stephen Kings novell.

46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?

Räknar vi Internetbokhandel så är det nog någon tusenlapp.

47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?

Nej, det gör jag inte!

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?


Att jag är riktigt uttråkad och ingenting driver handlingen framåt. Eller att den är för klyschig och stereotyp.

49. Har du dina böcker organiserade?

Efter storleksordning! Tycker det ser snyggare ut!!

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?

Behåller de som jag gillat mycket. Annars kan de gärna få åka vidare.

51. Finns det böcker du undviker?

Deckare och biografier.

52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Gulag av Anne Applebaum
53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?

Göran Tunströms Prästungen

54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?

Jellicoe Road bland annat.

55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?

Finns ingen läsning som är skuldbelagd för mig! Intressant att få veta hur andra tänker om detta, att läsning skulle bli skuld? Ser en människa som läser på toa med en ficklampa, skakandes av abstinens framför mig!

3 kommentarer:

Vargnatts bokhylla sa...

Se där, jag visste inte Mikael Strömberg hade skrivit en till bok. Jag läste hans Vätten tidigare men fastnade inte alls för den så mycket som jag hade hoppats på.

Åh att jag inte tänkte på clownen från IT, han hade platsat som svar hos mig också :)

Monika sa...

Roland :)

Jag fattade inte heller sista frågan, vadå skuld?

Det mörka tornet sa...

Vargnatt: Jag tyckte Vätten var helt okej men att Inmurad var total snarkvarning! Hur kunde du glömma IT?! ;-)

Monika: Ja, Å!! :-)
Nej, fattade inte heller! ,-)