onsdag 18 december 2013

Mitt bultande hjärta av Alf Kjetil Walgermo

Mitt bultande hjärta tar dig med in i tonåren (igen). Det är den första kärleken, det är att vara halvt barn, halvt vuxen. Det är förbjudna fester i sommarnatten och känslor som ligger utanpå. Amanda upplever den första kärleken och hon står precis på tröskeln till vuxenvärlden. Hon är en riktigt hurtbulle som cyklar fem kilometer varje dag och har världens bästa bästis. Det är sommar och livet är toppen!

Då börjar något konstigt hända med Amanda. Hon tappar lätt orken, mår illa hela tiden och har huvudvärk. Till slut går det så långt att Amanda hamnar på sjukhuset där läkaren konstaterar att hon har ett svårt hjärtfel. Det är så illa att hon behöver ett helt nytt hjärta om hon överhuvudtaget ska ha en chans att överleva.

Detta kommer som en chock för Amanda eftersom hon, som de flesta tonåringar, ser sig själv som odödlig. Hon går in i en kris där hon reflekterar mycket över döden och om livet är värt att kämpa för. Kärleken David och bästisen Jenny är de två personer som håller Amanda över vattenytan. Samtidigt växer rädslan för att de inte ska finnas kvar hos en så sjuk person som hon.

Den här boken berörde mig verkligen. Om det är jag som är blödig vet jag inte. Kasta in ett barn och en svår sjukdom så är jag fångad. Samtidigt kan jag se hur tonåringar kan läsa den här boken och verkligen gilla den. Det lilla minuset är att jag tycker Amanda beter sig lite för moget för att vara en tonåring. Hon tar väldigt mogna beslut och är inte alls sådär nervös och stirrig som de flesta tonåringar är. Problemet med att skildra en tonåring genom en vuxen kanske?

Inga kommentarer: