torsdag 26 december 2013

Nyckeln av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg

Det var ett tag sedan jag läste klart Nyckeln nu. Varför jag sugit på karamellen vet jag inte. Kanske för att det alltid är något bitterljuvt över att läsa den sista boken i en trilogi eller serie. Speciellt en sådan trilogi som Cirkeln, Eld och Nyckeln har varit. Där vi får krypa karaktärerna under skinnet och verkligen gotta ner oss i apokalypsen.

Jordens undergång står vi än en gång inför i den här avslutande delen. Men nu är det mer än allvar när gamla lögner driver upp till ytan och de utvalda är än mer splittrade efter Idas död. Spänningen och ångest trycker mot oss hela boken igenom. Ibland verkar allting vara helt kört för att plötsligt vända.

Jag vill inte avslöja för mycket av handlingen men måste säga att ett snyggare avslut än det här får man verkligen leta efter. Jag känner mig nöjd samtidigt som det inte är ett rent snitt. Det är med ett visst mått av sorg jag lämnar de utvalda bakom mig för att gå vidare mot nya möjligheter!

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu har jag också läst den. Vilken sträckläsningsbok.