torsdag 9 oktober 2014

Systerland av Curtis Sittenfeld

Det här är berättelsen om två tvillingsystrar som båda föds med synska egenskaper. De växer upp och är lika som bär utseendemässigt. Som personer är de allt annat än lika. Där den exentriska Vi gör allt för att utveckla sina förmågor vill den tillbakadragna Kate inte annat än att leva i stillhet och avskildhet. Under sin uppväxt får de båda vara stand in och för en deprimerad mamma och systrarna hjälper även mamman att dölja depressionen för pappan. Som vuxna har Kate och Vi svårt att komma överens. När Vi går ut i tv med sin förmågor skapar det stora slitningar för Kate, både inom den egna familjen och systrarna emellan.

Egentligen är det här en bok om relationer. Mycket handlar om Kates kamp i vardagen. Hur tungt det kan vara att stanna hemma med små barn samtidigt som maken reser mycket i jobbet. Relationen med systern Vi, pappan och den bortgångne modern står även det i fokus. Synskheten, som nog lockade mig till den här boken, är visserligen ett stort problem mellan Vi och Kate men den känns urvattnad. Speciellt som det är Kate som är huvudpersonen och hon har nästan gjort sig av med sin förmåga. Därför blir jag en aning besviken på Systerland. Jag tröttnar på Kates gnällande och jag suckar trött åt händelser som känns föga förvånande och föga nytänkande. ***Spoiler*** Markera texten En chock skulle varit om Kate inte hade haft sex med den granne och vän som hon tillbringar sina dagar med. En vinst för boken hade nog också varit om vi sluppit just den händelsen. Makens reaktion när han till slut får veta känns inte heller realistisk. Dessutom, snälla. Att hon blir med barn och inte vet vem pappan är?! Hamnade vi i Ricky Lake? ***Slut på spoiler*** Jag hade hellre velat att boken handlade om systrarnas barndom. Det är den som intresserar mig och ger boken liv. Det är i de bitarna som man ser att Sitterland har mycket mer att ge.

Recensionsexemplar från Wahlström och Widstrand

Inga kommentarer: