måndag 13 juni 2011

Är jag snål eller??

I helgen tog jag mig en tur till Myrorna för att kika på vad de hade för bokutbud. Billigt är liksom min melodi. Och jovisst fanns det böcker. Många pocket vilket jag helst läser. Jag fick även med mig inte mindre än två böcker hem (konstigt hade varit annars). Det blev Majgull Axelssons Aprilhäxan och Deborah Rodriguez Skönhetsskolan i Kabul. Kostade 15 kr styck och böckerna är verkligen i fint skick. Men här börjar ändå snålistarmen i mig att göra sig hörd. För jag tycker faktiskt inte att 15 kr är sådär superbilligt för, trots allt, begagnade, pocketböcker. Nu för tiden kan man faktiskt köpa dem nya för 30 eller 40 kr på nätet. Dessutom finns det begagnade böcker ÖVERALLT! Och det är inte direkt bästsäljarna de har på sådana ställen, eller de nyaste böckerna (om man inte råkar ha en sabla tur då).

Överlag tycker jag inte att just Myrorna är en sådär superbillig second hand-butik. Kanske har second hand blivit allt för inne så det enda de gör är att ha vett att ta ut lite extra för använda saker just eftersom folk köper dem ändå. Vad gäller mig skulle jag antagligen ha köpt MÅNGA fler böcker om de i stället tog 10 eller 5 kr för dem. Bara av ren princip!

7 kommentarer:

Annica sa...

Vad jag känner igen mig. Var nere på bibblan idag och kom över 10 inbundna för 50 kr (för alla 10) såg en del pocket, men blev snål, de kostade en femma st de med och det tyckte jag inte om. Tänkte att ute i Höganäs kostar de minsann bara 1 kr st på bibblans bokloppis.

Maud/En bok om dagen sa...

Jag blir också snål då Myrorna vill ha 15:- för en pocket! Det är för mycket - om det nu inte råkar vara en pocket man har letat halvt ihjäl sig efter. På vårt Kupan kostar böckerna en femma styck, om det inte är något särskilt med boken (och då får den en annan prislapp, men fortfarande humant second-hand-pris). På vår återvinningsmarknad tar de 3:- boken, oavsett vad det är för bok. Till sådana priser handlar jag på vinst och förlust; alltså, oavsett om jag vet om boken är bra eller inte. Och jag köper flera böcker utan att blinka. ;-)

Jag tror att Myrorna lider lite av storhetsvansinne, samt att de fortfarande tror att de är de enda som ägnar sig åt välgörenhet via second-hand och att de därför är trendigast och bäst och branschledande. Det är de inte. ;-/

Det mörka tornet sa...

Ja, precis så känner jag med. En femma är ett bra pris på en bok. Grejen med second hand -böcker tycker jag just är att man kan handla utan att veta om boken är bra. Köper man för hundralappar vill man ju vara säker på sin sak. :-)

Tror också myrorna fått lite storhetvansinne över sig. Det finns ju andra second hand som är mycket bättre och som jag hellere handlar på!!

Linnea sa...

15 kr är inte mycket pengar, men jag förstår vad du menar. Böcker har ju ett enormt dåligt andrahandsvärde - det är knappt lönt att ens försöka sälja eller ge bort ifall man vill rensa i hyllorna(!) Men 15 kr känns ändå som ett fynd för Aprilhäxan. Den är kanon! :)

Det mörka tornet sa...

Inte egentligen. Men för begagnade pocketböcker tycker jag att det är det. Som sagt, man kan köpa dem för 30 kr nya. Får hoppas att Aprilhäxan lever upp till sitt värde! :-) Har just börjat på den och den verkar verkligen lovande!! :-)

Det mörka tornet sa...

Annica: Svarar på ditt inlägg lite efter såhär. Du låg i skräpposten av någon anledning. :-(

Haha, hur man är! :-) Men man känner ju så just när det är begagnat. Antagligen förväntar man sig att böcker inte ska kosta nästan något och då blir 15 kr helt plötsligt massor!! :-)

februaribarn sa...

Aprilhäxan är riktigt bra och värd pengarna! Men visst tycker man att begagnade böcker inte skulle vara så "dyra" själv fyndar jag ibland böcker på Röda Korsets Kupan butik för 1-5 kr ;) Gör det med gott samvete då jag ofta också lämnar prylar dit för försäljning (däribland böcker som inte föll mig i smaken)