fredag 30 mars 2012

Bättre skriva dom än att skriva fel på de och dem?

Språktidningen är den enda tidning jag prenumererar på och alltså läser regelbundet. I förra numret (2/12) skrev Ola Karlberg om att vi borde slopa de och dem i skrift eftersom så många skriver fel på dem. Dessutom använder man dom i talspråket och borde alltså även skriva dom. Personligen finns det inget som stör min läsning så som när någon skriver fel på de och dem (förutom klassikern särskrivningar). Dock är det väldigt roligt att läsa andra läsares kommentarer på detta i det nyaste numret, 3/12.

Någon rasar till (man, säkert äldre och konservativ = fördomsfull???) och menar att detta kan man inte göra eftersom många (?) använde de och dem även i talspråk och i dialekter. Skulle gärna vilja veta vilken dialekt han talar om eftersom jag personligen inte kan påminna mig att jag hört de och dem i talspråket, någonsin. En kvinna skriver att de och dem verkar vara någon sorts stilmarkör som visar att man verkligen behärksar språket. Ett slags språkligt mandomsprov (kvinndomsprov borde vi införa tycker jag. Som något ännu värre än vad mandomsprov står för, vilken man skulle klara av en förlossning t.ex??). Jag håller med den personen. Smidigare att skriva som man talar tycker någon. Vad tycker ni?

8 kommentarer:

Monika sa...

Jag kan inte för mitt liv föreställa mig att någonsin använda "dom" i skrift. Men om någon annan hellre vill skriva det, än att skriva fel på "de" och "dem", så föredrar jag det.

Precis som du så stör jag mig oerhört mycket på de felen. Men allvarligt, hur svårt kan det vara att lära sig rätt? Vi är ju x antal generationer som lyckats med det förut.

Ela sa...

Förstår inte heller vad som anses så himla svårt. Klarar man av att skilja på "they" och "them" på engelska så klarar man även av "de" och "dem" på svenska. Men det retar mig inte lika mycket som särskrivningar...

Sofia i Bokmilaskogen sa...

Håller med Ela. Det borde ju inte vara så svårt. Jag tycker dessutom att det ser "snyggare" ut med "de" och "dem" i skrift. Skulle vi skriva som vi talar hela tiden får vi anpassa stavningen efter varje individ.

Lo sa...

Hej!
Personligen föredrar jag de och dem i skriftpråk och reagerar när dom används. Men jag tänker att språket är "ekonomuskt"(enklast vinner) så som det varit i alla tider, att det utvecklas och vi med det. Har därför inga egentliga problem med användandet av dom. Lite skönt att vi kan tillåta oss att skriva lite som vi vill och ändå bli förstådda ;-)
Lo

Det mörka tornet sa...

Jag håller med er alla på sätt och vis! Språket förändras som Lo sagt och kanske går vi mot att dom blir det vi använder i både tal och skrift! Det är VÄLDIGT många som har svårt med de och dem och jag har till och med sett lärare lära ut det fel. Först måste man förstå skillnaden på subjekt och objekt själv. Däremot tycker jag att det är bra att ha talspråkliga former som visar att det är någon som talar i skrift, om ni förstår vad jag menar. Ärligt talat är det ingen som säger de och dem, man säger dom!! Vi säger inte sig och mig heller och det är ju på väg bort. Som sagt, språk förändras hela tiden. Oftast till det bättre!

Elina sa...

Den äldre småländska dialekten på sina håll innehåller fortfarande "de" och "dem" - min farmor pratar så (även om hon har börjat säga mer och mer "de" överlag på senaste tiden). Han och hon blir däremot oftast "ha" och "ho".

Jag tycker annars att "dom" är helt ojek som blivande svensklärare. "De" och "dem" som används felaktigt ser inte rätt ut även om det kanske inger mer förtroende till språket på något sätt. Det här med "They" och "them" har jag också hört att man kan tänka på när man är osäker - många yngre har bra koll på engelskan tack vare film och TV.

Det mörka tornet sa...

Där ser man! Tack för exemplet! :-)

Faktiskt tror jag att lärare är mer okej med spårkförändringar och att det äe "gemene man" som håller stenhårt på det gamla för att det ska vara så (är själv lärare i svenska, sv2). Annars kan man ju använda sitt eget språk och tänka att man använder de som man använder han eller hon och dem då man skulle ha skrivit henne eller honom.

Elina sa...

Ja, just det. Han och hon istället för honom och henne är ju väldigt vanligt också. Det kom jag att tänka på nu - det har också mycket med dialekt att göra! Haha. Intressant diskussion ändå. (: