tisdag 4 september 2012

Jag är frälst!


När jag frågar efter boktips till min 1-åring är det många som rekommenderar Vem-böckerna. Jag har inte läst dem själv men såg en recension som fick mig sugen. I dag hade jag och minitornet en riktigt lugn hemmadag eftersom jag klev i ett jordgetingbo i söndags och bland annat fick ett stick i foten som numera är svullen och värker. När mini inte ville sova (trots att han behövde) på eftermiddagen så tittade jag i Telias filmutbud för att se om det fanns någon film vi kunde roa oss med en stund. Där hittade jag filmatiseringen av inte mindre än åtta Vem-böcker. Lillen orkade väl titta på 2-3 stycken men jag var tvungen att se färdigt. Och gud vad jag älskade!

För det första var de könsneutrala figurerna så himla söta. Sedan gillade jag hur författaren visar alla möjliga föräldra- och barnkombinationer. Ett föräldrapar innehåller två mammor, katten är adopterad (en av filmerna visade hur katten kom till sin mamma och pappa!!) och nallegrisen har en pappa som är nalle och en mamma som är gris (från olika nationaliteter eller världsdelar tänker jag då). Dessutom tog filmerna upp bra saker som man kan prata med barnen om. Hur det är att sova över hos en kompis och vilja åka hem, att man kan få vara med även om man blir arg och gör dumma saker och hur även vuxna kan glömma att städa och smula i sängen istället. Det finns överlag mycket att prata med barnen om när man läser Vem-böckerna. Jag bara älskar och kommer definitivt att fylla barnbokhyllan med så många Vem jag bara kan. Max kan slänga sig i väggen med sin kaka och sin balja!


4 kommentarer:

Ela sa...

Nu har jag själv inga barn men fullkomligt älskar Vem sover inte? och då speciellt när man kommer till sidan där texten lyder "Men! De stora sover ju inte heller! Fast det är natt." Och så en bild som går långt över barnens huvud men är en tydlig blinkning till den vuxne som läser. Helt lysande. :-)

Det mörka tornet sa...

Haha, den var med på filmen också! Gillade det oerhört! Tänker att även det kan vara diskussionsunderlag för lite större barn. :-)

Anonym sa...

Vem-böckerna verkar bra, har sett en del av dem här i Stockholm :)

Jag vet två bokförlag som har böcker med jämställdhet, olika slags familjeuppsättningar, olika etniciteter osv.

http://www.sagoliktbokforlag.se/Sagolikts%20Genuspaket.html

http://www.olika.nu/index.php?option=com_myblog&Itemid=141

Det mörka tornet sa...

Ska jag lägga på minnet. För tillfället är det mest titta-peka-böcker som gäller. :-) Kossor som säger muuu och sådär.