onsdag 3 oktober 2012

De odöda

En novellsamling med några av Sveriges bästa författare kan väl inte bli något annat än ett hallelujamoment? Stora namn som John Ajvide Lindqvist, Johan Theorin, Åke Edwardson, Amanda Hellberg, Anders Fager och Andreas Roman har bidragit med noveller till samlingen. Uppblandad med gamla godingar som Selma Lagerlöf och H:P. Lovecraft är den här boken en riktig fullträff. Då novellerna bara kommer från en enda författare kan kvalitén ofta vara lite ojämn. Riktigt bra blandas ofta med lite...mjaaa. I De odöda bidrar varje författare med sitt bästa helt enkelt.

Jag blir sällan skrämd av böcker men den novell som verkligen lyckades skrämma mig var den som var skriven av den enda av författarna som var okänd för mig. Nämligen Caroline L. Jensen. Hennes novell heter Sju års olycka och handlade om något slags larv-monster som en dag störtar ut ur en familjs badrumsspegel. Skräckdramat som följde var verkligen läskigt. Kände att den novellen var lite Stephen Kingig faktiskt. Nu får jag lov att kolla upp vad hon skrivit tidigare även om hon inte befunnit sig i skräckgenren speciellt länge.

Det enda tråkiga var att boken var så kort och tog slut så fort! Men jag hoppas verkligen på mer av dess slag i framtiden!!

6 kommentarer:

Elin sa...

Det låter spännande. Det är svårt att hitta bra novellsamlingar.

Monika sa...

Jag tänkte önska mig denna i julklapp. Får se om jag orkar vänta så länge :)

Eli sa...

Åh, har den haft recensionsdag? Tänkte precis börja läsa den :D Vad kul att den var bra!

Magister sa...

Novellsamling = bok med noveller som alla är skrivna av samma författare

Antologi = bok med noveller skrivna av olika författare

Det mörka tornet sa...

Ela: Jag fick inget om recensionsdag och förlaget vet att jag har skrivit om den. Så ja...antar jag...

Magistern: Ja men vad trevligt att du fick lära mig något då! :-)

Det mörka tornet sa...

Monika: Det finns säkert annat du kan önska dig i julklapp! :-)