tisdag 25 juni 2013

NOS4R2 av Joe Hill

I NOS4R2 skapar Hill svart magi. En flicka kan ta sig över en imaginär bro med enbart sin cykel som redskap för att hitta borttappade saker. En annan flicka kan med hjälp av alfapet-bokstäver se in i framtiden. En man kan ta med sig barn till sitt eget "christmas-land" och tack vare barnen kan han leva för evigt. Barnen däremot, de förlorar både sig själva och sitt liv. Även de andra som fått förmågan att använda magi förlorar sakta men säkert en bit av sig själva. Kanske är det en hjärntumör som så sakta börjar växa eller så är det en stamning som bara blir värre och värre. I NOS4R2 skapar Hill sina egna parallella universum och han väver även ihop dem, mycket medvetet med Kings värld. Här nämns nämligen både Pennywise och Mittvärlden. Det finns både hat och kärlek i det hos oss läsare skulle jag kunna tänka mig!

NOS4R2 är enligt mig det bästa Hill skrivit hittills. Det är mörkt och otäckt. Mycket magi är inblandat och ingenting är säkert. Vem kommer att bli räddad? Vem kommer att överleva och vem kommer att vandra över till den mörka sidan?

6 kommentarer:

Marie, Skuggornas bibliotek sa...

Absolut hans bästa bok hitills! Jag gillade verkligen NOS4A2 (som den heter i utgåvan jag har...), den där mörka magin var underbar!

Ela sa...

Den här ser jag fram emot! :-) Härligt att du tyckte om den, jag hoppas kunna läsa den i sommar.

kalebass sa...

Jag har tillfälligt dragit mig undan från bloggandet, med vissa abstinensbesvär... skall verkligen läsa denna bok i sommar. Den mörka tonen i Hills berättelser liksom hos King och Ajvide Lindqvist tilltalar mig. Det ger den där extra kryddan i vardagen.

Det mörka tornet sa...

Marie: Ja verkligen! Kan det ens bli bättre nu?! ;)

Ela: Å det måste du! Du lär inte bli besviken!!

Kalebass: Ibland kan det vara så att livet tränger sig på! Hoppas du hittar många lässtunder ändå!

Cinnamon sa...

Jag har precis fått hem den och är riktigt sugen på att läsa den .

Shamandaliex sa...

Kul att du gillade den! Jag har velat läsa den länge men inte hunnit :/