söndag 29 december 2013

De dödas strand av Carrie Ryan

Eftersom detta är andra delen i en trilogi kan det förekomma en del spoilers för dig som inte läst första boken.

De dödas strand är andra delen av tre och utspelar sig i en värld som tagits över av Zombies. Vi får aldrig veta vad som hänt eller vad som utlöste zombieepidemin eftersom det gått väldigt många år sedan dess och de flesta bevis är förstörda eller instängda i de stora städerna.

I första boken De vassa tändernas skog får vi följa Mary som är en tonåring med upptäckarlust. Mary bor isolerad i en liten by i skogen och flera händelser leder fram till att hon och en grupp andra ungdomar flyr genom skogen för att hitta andra överlevande byar. Den slutar med att Mary ramlar ner i en flod och spolas upp på land där hon möter en man som varje dag patrullerar stranden på jakt efter uppspolade zombies.

I De dödas strand finns Mary visserligen med fortfarande men bara som en suddig figur i utkanten av berättelsen. I stället är det nu Marys tonårsdotter Gabry som nu är huvudpersonen. Gabry har hela sitt liv levt tryggt innanför stängslet utom synhåll från zombierna. En natt tar hon en stor risk då hon klättrar över staketet tillsammans med några andra ungdomar. Naturligtvis slutar detta tilltag i katastrof när allesammans blir attackerade av en zombie. Från den punkten måste Garby fatta svåra och livsavgörande beslut.

De här böckerna är riktiga bladvändare! Jag kan knappt sluta läsa, så spännande är d!. Och slutet i den här! Akta dig om du har långa, fina naglar för de kommer att vara nedbitna när du nått sista sidan! Trots att jag har en viss hatkärlek till de obligatoriska triangeldrama-kärlekshistorierna så gillar jag Carrie Ryans monstervärld skarpt. Det är hur hon skapar en värld där människorna är instängda med ett monsterhav runtomkring sig som jag gillar mest. Varje steg du tar blir hemskt, svårt och skräckinjagande. Jag ser verkligen fram emot att sätta tänderna i den avslutande delen, Den mörka staden, som jag lånade med mig hem från bibblan igår.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så bra bok! Loved it!

Eli sa...

Älskade också de här böckerna. Bra, spännande och så väldigt mörka..