söndag 26 oktober 2014

Genusbokcirkeln - träff 2

Då var det äntligen dags för andra träffen med min nya bokcirkel där vi läser och diskuterar litteratur på temat genus och feminism. Till denna gång hade vi läst Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2.

Detta är en nätt liten bok som först och främst vänder sig till föräldrar, men även till pedagoger på förskolan. Den handlar om hur vi skapar kön hos barn redan från då barnen föds, hur detta missgynnar alla barn och dessutom en hel del tips hur vi kan tänka och handla annorlunda. Vi i bokcirkeln tyckte det var en bra bok trots att vi redan hade koll på en hel del av det boken tog upp. En del saker fick oss att tänka till ännu ett varv och ibland blev vi återigen uppmärksammade på sådant vi själva  gör eller säger. Vi tyckte dock att boken missar den bit som kanske är den svåraste. Att barnen kommer att se och göra som föräldrarna gör. Lever föräldrarna i stereotypa könsroller kan det vara svårt för barnet att bryta gamla könsroller eftersom det är de förebilder som finns omkring det som mest påverkar barnet. Vi tyckte dock att vi alla är medvetna om och försöker tänka utanför våra kön, även om det kan vara svårt och obekvämt. Dessutom finns ju också möjlighet att hitta andra förebilder hos t.ex. kändisar. Snoppbärare med långt hår och klänning t.ex. eller snippbärare med kort hår som mekar med bilar.

Mig skrämmer det lite, hur det är vi själva som formar kön och med det barnen. Vi visar med vårt sätt att prata, titta och tillrättavisa barnen vilket som är det rätta sättet att vara och klä sig utifrån det kön barnet tillhör. Jag vill absolut inte att mitt eget barn ska missgynnas i livet bara för att han har skapats in i någon negativ manlig norm. Jag önskar av hela mitt hjärta att han ska få vara den individ han är och han ingen någonsin ska komma och säga att det är fel. Jag önskar alla barn detta men för att det ska vara möjligt måste vi sluta skapa kön. Så alla! Läs den här boken!!

Inga kommentarer: