tisdag 20 januari 2015

Hål i huvudet av Jenny Jägerfeld

Jag hann ju läsa även den här boken under senaste sjukdomsstadiet. Ytligt sätt påminner den om Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag. Tjej blir dumpad av pojkvän och vet inte hur hon ska överleva det. Där slutar likheterna eftersom huvudpersonen i den här boken väljer att lösa problemet genom att dra till Spanien och där leva för stunden och ta dagen som den kommer.

Minou spelar inte alls ut så som Olivia gjorde utan känner mest som att hon inte riktigt själv vet vad hon håller på med, som hon har "Ett hål i huvudet". Jag tröttnar ganska snabbt på Minous personlighet. Hon är hal och undanglidande på något sätt. Sedan stör jag mig verkligen på att pojkvännen valt att göra slut via ett kassettband. Inte för att det är ett asigt sätt att göra slut på (för det är det!!) utan för att det känns så himla förlegat. Boken är ändå skriven 2006 och ungdomar i dag vet nästan inte ens vad en cd-skiva är så hur ska de kunna relatera till ett kassettband? Speciellt när Minou ska spela in ett band tillbaka och spolar fram och tillbaka för att bara spela över en mening. Sedan lyssnar hon på bandet och hör klicken när hon pausar mellan sina egna ord. Vem under 30 kan relatera till det liksom? Nja, jag har svårt för den här boken bara.

Inga kommentarer: