tisdag 3 mars 2015

Kate Mosse - Vintervålnader

Vintervålnader är en ganska finstämd spökhistoria. Den handlar om Freddie som har mycket svårt att komma över den bror som dog i första världskriget, Hans liv påverkas så till den grad av broderns död att han närmast blir psykiskt sjuk.

Under en resa överraskas Freddie av en snöstorm och råkar ut för en mindre olycka. Han är mitt ute i ödemarken men lyckas leta sig fram till en liten by och ett världshus. Där blir han omhändertagen och även medbjuden på en byfest. Freddie beslutar sig för att följa med på festen där han träffar den unga Fabrissa och en del märkliga saker utspelar sig. Freddie och Fabrissa delar många känslor den kvällen. När Freddie vill träffa Fabrissa igen känner ingen i byn till henne. Inte heller var det någon som såg Freddie på festen.

Jag gillar den här boken just för att den är så fin på något vis. Fin och fruktansvärd utan att vara skrämmande. Boken tar mig tillbaka till min ungdoms spökhistorier trots att Vintervålnader absolut är skrivna för vuxna.

1 kommentar:

...med näsan i en bok... sa...

Den här har jag velat läsa länge! Jag gillar Kate Moss böcker