söndag 20 mars 2011

Film??

Jaha, nu ska Hungerspelen visst bli film också. Med Jennifer någonting i huvudrollen (allt enligt Bokhora och jag har ingen aning om vem mänskan är!). Det är säkert bra och många som inte läser får ta del av en spännande berättelse. Men ändå! MÅSTE man göra film av precis ALLT? Nog fattar jag att det handlar om pengar och blablabla. Jag är verkligen ingen film-människa och tycker nog att många filmatiserade böcker är ren bajs. Se på alla Stephen King-böcker som blivit film (bajs allt utom möjligtvis Gröna Milen). Stieg Larsson böckerna skulle man promt göra film av. Tyvärr blev det en ganska vanlig kriminalfilm á la CSI där det mesta av historien skalades bort. Personligen tycker jag att folk förlorade mer på det än vad de vann. Twilight-filmerna är ganska okej måste jag säga och Sagan om ringen är väl kanske det närmsta vi kommer en hit.

Men snälla, kan inte böcker bara få vara böcker utan att förstöras av dåliga Hollywoodskådisar och vita dukar. Jag är nörd nog att erkänna att jag tycker att böcker vinner alla gånger framför filmer!!

2 kommentarer:

Ika sa...

Håller med helt och fullt. Framför allt när det gäller Kings mer skräckbetonade böcker. It och The stand är ju rent fasansfulla i filmformat. På det dåliga sättet alltså.

Det mörka tornet sa...

Jag tycker faktiskt IT är riktigt hygglig för att vara en B-film! Men det kan vara för att jag var väldigt ung när jag såg den första gången. Pennywise har nog skrämt skiten ur många barn och vuxna! Kan dock inte mäta sig med boken! Såklart!!