måndag 25 april 2011

Själens osaliga längtan

Själens osaliga längtan är den andra boken jag läser av Audrey Niffenegger. Tidigare i år läste jag Tidsresenärens hustru och gillade trots att jag hade svårt med paradoxen kring tidsresorna. Själens osaliga längtan tycker jag dock ännu mer om. Den tar upp ämnen som individualitet, relationer och kärlek, precis som i Tidsresenärens hustru. Detta är genomgående genom hela boken och ger berättelsen substans och engagemang. Jag anser att det är relationerna och svårigheterna med dessa som är Niffeneggers styrka. Hon får en verkligen att känna för personerna och verkligen leva sig in i deras liv. Dessutom finns en rätt stor dos övernaturlighet i boken som gillas av en sådan som mig!Kursiv

Själens osaliga längtan handlar om Robert och Elspeth. Elspeth dör för tidigt av cancer och Robert vet inte hur han ska kunna leva vidare utan henne. Den handlar även om Julia och Valentina som är tvillngsystrar och bor i Amerika med sin familj. Elspeth är flickornas moster som de aldrig har haft någon kontakt med. Trots det får de ärva Elspeths lägenhet i London med det villkoret att de ska bo där ett år tillsammans innan de får sälja och dessutom får deras föräldrar inte komma på besök. Dessutom handlar boken också om Martin och Marijke som varit gifta i många år och som tillsammans lever med Martins tvångssyndrom som ger honom så stark ångest att han inte ens kan ta sig ur lägenheten. Handlingen utspelar sig i London för det mesta och för en Londonälskare som jag själv bidrar atmosfären och miljöbeskrivningarna till mycket av nöjet med boken.

För mig var det en bok som inte ville sluta läsas och som stannar kvar efter att sista sidan blivit läst. Niffenegger har fått mig fast och jag längtar efter att läsa mer av henne.

4 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Hej! Får en känsla av att du tycker mycket om Stephen Kings böcker, eftersom ditt bloggnamn är Det mörka tornet. Samlar på Stephen Kings böcker och håller just nu på att lyssna på Det mörka tornet-serien. Kul att jag hittade din blogg. Lägger in en länk till din blogg ifrån min blogg: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/ Kram Kim

Det mörka tornet sa...

Hej,

Jajamän! Du har uppfattat läget rätt! :-) Stephen King är lite som en gud för mig! :-) Jag samlar också på hans böcker. Räknade nyligen och kom upp i hela 44 st. Å! Älskade verkligen "Mörka tornet"-serien! Lyllo dig som forfarande är mitt i den!! Tack för länken!! Ska ta mig en ordentlig titt hos dig också! Kram

Bokomaten sa...

Åh, vad rolit att du gillar. Den här hamnar högt upp på min favoritlista. Så varma minnen jag har av läsningen av den här. Älsk på Niffenegger

Det mörka tornet sa...

Samma här!! Är helt klart en stor favorit hos mig med! Niffenegger är min nya favorit och hoppas att nästa bok jag läser av henne ska vara en lika stor upplevelse!! :-)