tisdag 7 juni 2011

Boktjuven

Boktjuven är antagligen en av de bästa böcker jag kommer att läsa i år! Den har så mycket. Språket, djupet och slutet som lämnar mig allt annat än oberörd. Föresten är det inte bara slutet, utan hela boken som berör. Det här är en sådan bok som stannar kvar!

Boktjuven handlar om Liesel som, när boken börjar, endast är 9 år gammal. Hon har färdats till ett nytt hem tillsammans med sin mamma och sin lillebror. Liesel ska få nya föräldrar och även hennes bror är tanken. Tyvärr dör brodern redan på resan dit och i samma veva kommer Liesel över sin första bok. Det är även sista gången Liesel träffar sin biologiska mor men hon finner till slut en ny trygghet i sitt nya hem. Böckerna kommer sedan att prägla Liesels liv under liv. Hon själ dem, hitta dem, eller får dem på alla möjliga udda vis.

Men boken handlar också om att leva som tysk i nazismens Tyskland. Om att inte vara någon som stöttar judeutrotningen. Boktjuven handlar också om vänskap, om familj och starka känslor. Och det är dödens röst vi måste lyssna till boken igenom. Döden spelar en stor roll i människornas liv, inte minst under 1940-talet.

2 kommentarer:

Ela sa...

Det här är en av de böcker som jag inte lyckats ta mig igenom och jag förstår ärligt talat inte riktigt varför. Den borde tilltala mig, jag borde älska den! Kan inte ens säga varför jag i n t e tyckte om den. Men jag har inte gett upp helt, kanske blir den läst i sommar.

Det mörka tornet sa...

Ibland är det sådär! Kanske ska du ge den en ny chans? Jag tyckte den var lite trög i början med tanke på sättet den var skriven. Men jag kom in i den rätt snart!!