onsdag 10 oktober 2012

Det mörka tornet VI

Då var näst sista delen i serien om Det mörka tornet utläst (för andra gången) och nu börjar det bli svårt att skriva något alls om böckerna utan att avslöja för mycket.

Det jag kan säga är att så gott som hela boken är olidligt spännande. Mia flyr med Susannah och det ofödda barnet. Genom en dörr till en tid. I en annan värld och tid måste ett kontrakt skrivas under för att inte världarna ska gå förlorade. Här möter vi guden, Stephen King, himself faktiskt. Detta är dock inget överraskande för ett äkta Stephen King-fan som är van att se Mr King himself dyka upp både här och där i filmatiseringarna av böckerna och novellerna. Ka-teten måste sära på sig för att kunna hjälpa i båda världarna. Vi möter massor av otäcka, hemska varelser och (mina favoriter) låga män.

Kommer Susannah att överleva? Kommer Det mörka tornet att falla? Kommer någon av de andra att överleva. Spänningen är olidlig när jag hoppar in i den sjunde och avslutande delen.

3 kommentarer:

Monika sa...

Varje gång du skriver om delarna du läst ut så får jag en, nästan, obetvinglig lust att läsa igen :)

Det mörka tornet sa...

Jag förstår dig!! Du ska inte göra slag i saken då?! :-) ;-)

Monika sa...

Nja, så småningom :) Det var inte mer än knappt två år sedan jag läste allihop och just nu väntar jag ju på att den där "fjärde-och-en halva" delen ska komma i samma upplaga som de jag har. Hoppas jag att den gör i alla fall :)