måndag 31 december 2012

Mörk jord av Belinda Bauer

Lyssnade på den här bokenoch uppläsare var Torsten Wahlund. En mycket bra och inlevelsefull sådan utan att det blir överdrivet.

Mörk jord handlar om 12-årige Steven som vill laga sin familj som blev trasig den dagen Stevens morbror Billy försvann. Billy sägs vara en av de ofunna offren till en barnamördare vid namn Arnold Avery. Steven börjar sitt sökande ute på heden där Averys andra offer har återfunnits. Ganska snart går han istället över till att brevväxla med Avery som nu sitter i fängelse sedan många år tillbaka. Stevens brev tänder dock ett nytt ljus inom Avery och genom sina brev försätter Steven, helt ovetande, sig själv i en mycket stor fara.

Med Belinda Bauer tror jag faktiskt att jag kan ha hittat en kriminalromanförfattare som tilltalar mig. Bauer är verkligen duktig på att porträttera en sådan otäck galning som Avery. Jag kan inte låta bli att undra över hur en författare kan ta sig innanför skinnet på en sådan personlighet och göra honom så verklig, så otäck, så skrämmande och, tyvärr, trolig. Hela Mörk jord är en väldigt stark bok ur så många vinklar. Inte minst Stevens familj. Mormodern som fortfarande står i fönstret och väntar på att den försvunne sonen ska komma hem, mamman som inte kan ta sig ut ur skuggan från älsklingssonen som är borta för alltid och så Steven själv som längtar så desperat efter att någon ska se honom och älska honom. Under en promenad var jag väldigt glad över att vara ensam på vägen eftersom det hade varit ganska pinsamt att möta någon med tårar rullande ner för kinderna. Mörk jord var verkligen skrämmande, fängslande, sorglig och glädjefylld. Jag kommer absolut läsa mer av Belinda Bauer.

Inga kommentarer: