onsdag 2 januari 2013

Topp tio - del 1

Jag gör som många andra och presenterar de 10 bästa böckerna jag läst i år (jag vet att jag sa mina fem favoriter men insåg att det bara inte går!). Egentligen finns det inga som är bättre eller sämre eftersom det är så olika böcker. Dock har väl min upplevelse av dem ändå varit av olika grad. Så mina vänner, nummer 10 - 6.

10. The Twelve 
Del två i Justin Cronins dystopiska triologi om jordens undergång tack vare vampyrer som mänskligheten själva är skapare till. The Twelve är dock inte riktigt lika bra som den första delen även om den inte gör någon besviken. Minus för att vi får vänta så oerhört länge mellan delarna.

9. Cirkeln och Eld
Ungdomsböckerna om övernaturliga Engelsfors och den lilla grupp utvalda som ska stoppa jordens undergång. Jag fastnade verkligen för historien, krafterna, karaktärerna. Allt! Även här är vi många som väntar på den avslutande delen (kom igen!!).

8.Torka aldrig tårar utan handskar; Kärleken
Om hur aids bryter ut i Sverige och skylls på de homosexuella. Om att älska fel kön och att står utanför allt på grund av det men att ändå kunna hitta kärleken och vänskap. Del två ska läsas tidigt i år av mig!

7. The Seanc
Gammat förfallet hus och en hemsökt släkt. De ingredienserna skapar en smygande och mystisk berättelse som skickar kalla kårar längst hela ryggraden.

6. Baby Jane
Boken handlar om Piki, berättarjagets stora kärlek. Det handlar också om grova psykiska problem och att vilja göra allt för den man älskar men att inte räcka till. Oksanen är den författare som är bäst på att skildra det svåra mellan människor och även inom människor.

Håll utkik efter topp 5.

Inga kommentarer: