onsdag 10 juli 2013

Och bergen svarade av Khaled Hosseini

Tusen strålande solar var en bok som verkligen fastnade i hjärtat på mig. En av de få böcker där jag fortfarande minns delar av handlingen mycket tydligt. Flyga Drake kände jag konstigt nog mycket mindre för så det var med en viss spänning som jag tog mig an Och bergen svarade.

Handlingen utspelar sig kring syskonen Abdullah och Pari som lever i en liten by tillsammans med sin far, sin styvmor och de nya barn som kommer in i bilden. Barnens biologiska mor dog då Pari föddes och det blev den unge Abdullah som tog hand om sin nyfödda syster. Detta skapar ett otroligt starkt band mellan barnen. Fadern har svårt att få familjen att gå runt och får ett erbjudande från ett barnlöst par som vill ta hand om Pari. Ett beslut som påverkar syskonen långt upp i vuxen ålder.

Handlingen är uppbyggd genom olika människors brev eller berättelser. På så vis får vi ta del av framför allt Paris liv genom fleras ögon. Samtidigt är det många olika livsöden som boken handlar om. Som vanligt lyckas Hosseini fånga det innersta hos människan och han får oss att verkligen leva oss in i just den personens liv som vi just då läser om. Det finns mycket sorg i den här boken men också ett par spannar lycka och kärlek.

2 kommentarer:

Carro sa...

Den här står på tur hos mig! :)

Det mörka tornet sa...

Du blir nog inte besviken!!:-D