lördag 29 augusti 2015

Senaste skräckfilmer

Med jämna mellanrum åker min man i väg på olika spelningar med sina band och trubadurpartners. Då blir han ofta borta till sent på natten. När jag lagt lilltornet dessa helger passar jag på att mysa ner mig i soffan med en skräckfilm. Min man hatar nämligen skräck men när han inte är hemma så är tv:n bara min! Här kommer något av det jag sett, senaste halvåret kanske.

The Babadook. En kvinna lever ensam med sin son. För flera år sedan dog pappan och mor och son försöker fortfarande återhämta sig från tragiken. En dag hittar de en barnbok i huset de aldrig tidigare sett. Om man läser den ska Babdook komma och hemsöka en. Man kan aldrig bli av med Babadooken.Självklart läser de och snart hör de Babdookens utlovade knackningar på deras ytterdörr. Det finns en hel del skrämmande inslag i den här filmen, dock tycker jag att det är relationen mellan modern och barnet som är det mest intressanta/skrämmande. Den är allt annat än normal och sund  redan innan Babadook kom och satte klorna i dem, den blir inte mindre destruktiv efteråt.

The taking of Deborah Logan. Ett tv-team ska göra en dokumentär av hur alzheimers sjukdom allt mer tar över en äldre kvinna. Dock visar Mrs Logan snart beteende som inte ens kan sägas vara normalt för en alzheimerspatient. Och det lilla tv-teamet är snart indraget upp över öronen. Jag tyckte väl inte detta var någon särskilt fantastisk film. Jag har faktiskt svårt att minnas vad den handlade om även efter att ha uppfriskat mitt minne med trailern.


Jessabelle. Den unga kvinnan Jessie återvänder till en fader hon inte haft bra kontakt med på många år. Detta efter att hon själv varit med om en olycka där hon skadades svårt samt förlorade det barn hon bar på. Hennes make avled i samma olycka och nu finns ingen annan som kan ta hand om Jessie tills hon har läkt. Jessies mor avled när Jessie var bara ett spädbarn. Nu börjar gamla filmer på modern dyka upp där hon först uttrycker sin glädje över det barn hon bär på för att till sist mena sig se barnets (Jessies) olyckliga framtid i sina kort. Samtidigt börjar Jessie allt mer hemsökas av ett väsen som bor i huset, ett väsen som är allt annat än vänligt sinnat och som har med Jessies förflutna att göra. Jag tyckte den här filmen var otäck på flera nivåer. Dock gillar jag inte alls slutet som var fruktansvärt orättvist!


Annabelle. Annabelle utspelar sig innan The Conjuring men handlar om samma docka. En docka som är besatt och som hittar till en familj med ett nyfött barn. Ett barn vars liv Annabelle vill ta över för att själv kunna leva. Familjen måste nu göra allt som står i dess (icke)makt för att kunna rädda sitt barn och sin familj. Tja, dockor är alltid otäcka. Och när det är små barn som försvinner och dyker upp igen, ja då väcks min skräck ordentligt. Se och rys!


Insidious 2. Den första Insidious-filmen tyckte jag var riktigt läskig! Tänk bara att inse sig vara förföljd av en ande som vill ta över ditt liv. Och det sedan barnsben. Dock ser du bara hur anden närmar sig genom att den anas allt närmare bakom ryggen på dig i kort.Anden kommer dessutom närmare och närmare för varje kort som tas. Pojken det gäller blir vuxen i första filmen. Sedan går hans son in i en oförklarlig koma och pappan måste gå in i andevärlden för att hämta tillbaka sonens ande. Väl där vill den ande som förföljt honom sedan barnsben ta sig in i hans kropp och byta plats med honom själv. Första filmen avslutas lite tvetydigt. Vem är det som kom tillbaka egentligen? Tvåan fortsätter där ettan slutade och nu får hela familjen flytta hem till farmor medan allt lugnar ner sig. Väl där lugnar saker inte alls ner sig utan spökerierna tar ny fart. Och käre far, är han den han försöker utge sig för att vara? Jag tyckte som sagt att första filmen var riktigt skrämmande. En tvåa är alltid en två men inte heller den här går av för hackor måste jag säga!

2 kommentarer:

Vargnatt sa...

The Babadook, Annabelle och Insidious-filmerna gillar jag också!

Hanna sa...

The Babadook, Jessabelle (håller helt med dig om slutet!) och Insidious-filmerna gillar jag också. Precis som du säger är en tvåa alltid en tvåa men jag ser ändå fram emot Sinister 2. Jag är barnsligt förtjust i ettan :D