söndag 11 juli 2010

Sälen

I dag drar jag, maken och våra båda vovvar till Sälen för en liten minisemester. Vi hade tänkt att vi skulle vandra, mysa, vara tillsammans, leta loppisar och läsa en och annan bok. Redan halv nio på morgonen är det dock över 30 grader varmt i solen så vi får se om det ens kommer fungera att vandra. Som tur är har jag packat ner inte mindre än tre böcker så jag är räddad om dessa dagar endast kommer gå ut på att vi ligger och flämtar i solen med en smältande glass i handen.
De här böckerna tar jag med mig:




Kärlekens mörka sida Rafik Schami
Mordgåta som i Damaskus inlindat i hederskultur.
Låter spännande!
















Andningsgunga Herta Müller
Trots att hon fick nobelpriset förra året så har jag inte läst något av henne. Det passar bra nu på sommaren när man har lite mer tid. Jag har läst om ryskt fångläger förr och på något vis har jag fastnat i den delen av historien. Ska bli intressant att läsa Hertas skildring av det hela.











Nattens inre Leonora Miano
Boken handlar om gamla afrikanska traditioner inbördeskrig.
Mänskliga relationer spelar också en stor roll i berättelsen.
Det är också den bok jag läser för tillfället och hittills har den bara gett mersmak!

Inga kommentarer: