torsdag 26 augusti 2010

Tematrio

Det var visst dags för ytterligare en tematrio hos Lyrans Noblesser. Denna gång handlar det om att berätta om tre minnesvärda texter (romaner, noveller etc) som man läst i sommar. Egentligen känner jag inte att jag fått några aha-upplevelser i sommar men de texter jag ändå minns med någon slag extra gnista är:

1. Kärlekens mörka sida av Rafik Schami. Massa små berättelser om två rivaliserande familjer. Dessa brättelser vävs i varandra främst genom olycklig kärlek mellan familjernas medlemmar. Damaskus och en och annan konstighet gör att den här boken fastnade hos mig. Se min recension på boken här.

2. Agnes Grey av Anne Brontë. Jag älskar systrarna Brontës böcker om guvernanter, kärlek och livet som kvinna på 1800-talet. Klasskillnaderna blir även de tydliga och samtidigt är stilen lite romantiskt hård. Jag giller´t!!

3. Min tredje minnesvärda text är faktiskt en musiktext. Kent släppte en ny skiva i sommar (En plats i solen) och jag har alltid älskat Kent för deras texter. Den här gången var det texten till ÄrlighetRespektKärlek som sattes sig lite extra hårt. Lyssna får ni se! Minuset är bara att Lars Winnerbäck körar i bakgrunden. Tur att det inte hörs allt för tydligt.

Inga kommentarer: