fredag 31 december 2010

Gott Nytt bokår

Då var det återigen dags att säga faväl till ett gammalt år och välkomna ett nytt. Det är nästan ingen idé att försöka sammanfatta mitt bokår eftersom jag inte började hålla räkning förrän i mitten av året. I vilket fall chockades jag över att vissa bokbloggare hunnit läsa runt 100 böcker under året. Det låter otroligt mycket i mina öron. Vid ett snabbt och kanske inte så väldigt exakt överslag så tror jag mig faktiskt landa på ca 60 böcker i år. Då har jag inte räknat med den kurslitteratur jag läste i våras inför min b-uppsats. Inte så illa pinkat må jag säga!

Några guldkorn kan jag nog ändå skramla ihop:

Under the dome - Stephen King
Svinalängorna - Susanna Alakoski
Horns - Joe Hill
The little stranger - Sarah Waters
Offerrit - Johannes Källström

Tittar man på den lilla listan så verkar det ju som att fördelningen manliga/kvinnliga författare är någorlunda jämn. Vad som känns lite skrämmande är att när jag tittar i min verkliga bokhylla och på min virtuella bokhylla på boktipset.se så är det många böcker som fallit in i dimman. De var väl sådär lagom medelmåttiga att de inte lämnade något större spår. Tragiskt.
Med det lämnar jag ett litet nyårslöfte. Inför nästa år ska jag läsa fler böcker som är riktigt bra och som stannar kvar för alltid. Lite tur måste jag ha också eftersom man inte vet innan man börjar läsa om en bok är bra eller inte.

Inga kommentarer: