lördag 29 december 2012

The Seance av John Harwood

Lingonhjärta jämförde The Seance med Sarah Waters The little stranger. Något som fick mig intresserad av boken eftersom jag älskade The little stranger. Och nu förstår jag verkligen vad Lingonhjärta menade. Bägge böckerna drivs av en känsla. Här får vi inga skrämseleffekter eller regelrätta spöken som smyger runt i hörnen. Däremot finns en känsla av närvaro och att något är fel. En känsla och en närvaro som skrämmer mig i alla fall. Båda utspelar sig på viktoriansk, engelsk landsbyggd på 1800-talet. En favoritmiljö faktiskt!

Boken handlar om Constance som lever tillsammans med en mor i ständig sorg efter lillasyster Alma som dog alldeles för ung. Constance kan aldrig leva upp till sin döda systers minne och bestämmer sig för att ta med sin mor till en seans i förhoppningen att modern ska få kontakt med Alma och därefter kunna finna frid. Dock får händelserna en sorglig utveckling och Constances mor avlider. Fadern har sedan länge lämnat sin familj så Constance har bara en morbror att vända sig till.

Constance får dock veta att hon är avlägsen släkting till familjen Wraxford och att hon fått ärva Wraxford Hall. Wraxford Hall bär på en ruggig historia och flera familjemedlemmar har spårlöst försvunnit under årens lopp.

Det är så mycket i den här boken jag älskar. Karaktärerna, sättet vi får lära känna dem på och deras historia, det nu ganska förfallna och otäcka Wraxford Hall. Harwood får mig verkligen att känna för, eller hata, karaktärerna i The Seance. Väldigt snart ska jag ta mig an The Ghost Writer. Längtar!!

8 kommentarer:

Lingonhjärta sa...

ÅH vad rligt att du gillade den lika mycket som jag. Jag älskar verkligen det där tip-toe-andet runt spökerierna. Läste ut The Ghost Writer nyss. Jag älskade den men blev skiträdd. SJukt obehaglig men bra bok :D

Det mörka tornet sa...

Jag med!! Å vad roligt med Ghost Writer! Antagligen kommer jag känna samma för den. Måste kolla på en gång om bibblan har den hemma, annar får det bli en nyårspresent till mig själv. :)

Sofia i Bokmilaskogen sa...

Sätter upp dessa böcker på önskelistan. :) The Seance verkar ju ha alla de rätta ingredienserna!

Det mörka tornet sa...

Ja, jag tror inte du blir besviken. ;)

Eli sa...

The Seance har verkligen alla de rätta ingredienserna :) Jag älskade också att den var så lågmäld men ändå så skrämmande. Vill också läsa The Ghost Writer!

Det mörka tornet sa...

Jag måste läsa The Ghost Writer, typ NU!

Anna (Bokstävlarna) sa...

Nu har jag läst så många hyllningar - och jämförelser med favoritböcker - att jag bara MÅSTE läsa The Seance!

Det mörka tornet sa...

Japp! Till slut är det oundvikligt! :-)