lördag 1 januari 2011

Sammanfattning: Maria Gripe

Nu när 2010 är över är det väl dags att sammanfatta mitt lilla lästema som jag höll på med under hösten. Jag skulle läsa böcker skrivna av Maria Gripe. Mitt mål var att läsa 4 böcker skrivna av denna författarinnan nämligen:

*Agnes Cecilia - En sällsam historia
*Hugo och Josefine
Tordyveln flyger i skymningen
*Skuggan över stenbänken
Maria Gripes böcker är inte alldelens lätta att få tag i och därför blev 3 av 4 lästa på listan. Alla utom Tordyveln flyger i skymningen. Dock kommer jag fortsätta söka efter den och hittar jag boken kommer den definitivt bli läst under 2011. Maria Gripes teman tar upp starka ämnen såsom utanförskap, klasskillnader och mobbing. Det är teman som är aktuella än i dag och hennes böcker passar att läsa även för dagens ungdomar.
Inför våren har jag ett nytt litet tema på gång. Återkommer med det!

4 kommentarer:

Anna sa...

Glasblåsarens barn är också riktigt fin. jag läser den alltid högt för elever i mellanåldrarna. Vi diskuterar mycket kring den -både symbolism och innehåll. En barnbok men ändå inte...

Det mörka tornet sa...

Maria Gripes böcker måste passa utmärkt som diskussionsunderlag i de yngre klasserna. Jag ska absolut läsa fler Gripe-böcker. Det är ju bara så underbara!

Vixxtoria sa...

Men är det sååååå svårt att få tag i Gripes böcker? Det måste ju åtgärdas på något sätt, för i alla fall Agnes Cecilia, Tordyveln och Skuggböckerna (och några till, för all del) är barnboksklassiker som MÅSTE ges ut i nya utgåvor. Hela tiden!

*går iväg för att kolla på Bokbörsen.se och antikvariat.net*

Nja, det var ont om Tordyvlar, jag tycker det borde finnas massor. Men hittar en på bokborsen.se Kolla där!

Det mörka tornet sa...

Många har getts ut i nyare upplagor och finns på biblioteket. Men det kan faktiskt vara ganska långa köer, i alla fall här det jag bor. Det var just Tordyveln jag hade svårast att få tag i men jag ska nog får fatt på den. Får kanske erkänna att jag var lite snål sist jag kikade runt också! :-) Tack för tips!!