fredag 25 mars 2011

Darling Jim - ingen darling

För några dagar sedan funderade jag över om Darling Jim skulle vara en succé eller en flopp! Jag hade rätt i mitt antagande att den inte skulle bli någon mittimellan-bok. Tyvärr hamnade den dessvärre i den nedersta delen av skalan. Gud vilken skitbok!!

Boken börjar med att tre mord uppdagas i ett hus och att det visar sig att de mördade är två systrar och deras moster. På något vis har även systrarna varit instängda i varsitt rum och blivit misshandlade av mostern tills de till slut lyckats mörda varandra. Under sin tid i instängdhet har systrarna skrivit dagböcker över hur de hamnade i denna hemska situation och sedan lyckats smuggla ut dem ur huset. En av dagböckerna hittas sedan av en postisnisse som börjar nysta upp historien.

För det första är boken allt annat än välskriven. Omständiga och allt för långa beskrivningar är bara förnamnet! Sedan känns inte berättelsen trovärdig heller. Då den första dagboken uppdagas beskrivs den som att vara skriven i alla hast med nagelmärken i papperet för att författaren tryckt så hårt när hon skrev. Hon skriver i alla hast för att hon vet att den galna mostern snart kommer att komma upp på övervåningen och ta sig in i rummet hon befinner sig i. Däremot har hon tid att skriva långt, omständigt och väldigt sakligt om sitt liv och allt som hänt. Beskriva detaljer och exakt vad någon person sagt gick tydligen bra. I slutet tycker jag dessutom hela boken ballar ur (missförstå mig rätt, jag älskar böcker som ballar ur men det måste ändå hänga ihop med resten av boken) och tar nästan en ny vändning. För det mesta förstår jag inte ens vad författaren vill ha fram med sin berättelse. Egentligen handlar den inte om något och skickar samtidigt ut tusen lösa, dumma trådar. Nej, den här boken är så dålig att den hamnar i varnings-kategorin!!

1 kommentar:

Ela sa...

Just det... De instängda systrarna. Darling Jim måste uppenbarligen ha varit sämre än jag först trodde, speciellt då jag inte ens kom ihåg handlingen. Men jag minns inte att jag blev så provocerad som du blev, jag läste den nog vid "rätt" tidpunkt.