torsdag 25 november 2010

Svenska kulter

Anders Fagers Svenska kulter har jag velat läsa hur länge som helst. Det är dumt med hypar för de lever sällan upp till förväntningen! Dock var den första novellen i Svenska kulter riktigt bra. Väldigt flippad, speciell och galen. Sådant som jag gillar. De andra novellerna går tyvärr inte alls i samma stil. De är alla uppbyggda på samma vis. Berättelsen börjar som något vanligt, en ordinär berättelser tills den på slutet tvistar till och blir något mörkare och hemskare. Dock räcker inte tvisten för att rädda novellen. Det är för mycket prat och för lite verkstad skulle jag vilja säga. Jag tycker inte Anders Fager bygger upp sina berättelser med den rätta stämningen för att lyckas att skapa noveller som stannar kvar. Noveller är oftast korta vilket innebär att man måste utnyttja sidorna. Det måste finnas mycket innehåll på lite plats. Jag är alltså inte särskilt imponerad och mer än lite besviken.

Inga kommentarer: