söndag 1 januari 2012

På andra sidan

Jag hade en fantastisk nyårsafton i går tillsammans med maken, bebben, vovvarna och en tre-rättersmeny. När raketandet kom igång reagerade knappt den raketrädda hunden. Helt underbart skönt!

Nu när jag har avnjutit årets första frukost är det dags att presentera vilka av de lästa böckerna som jag tyckte bäst om i år. Jag förstår att ni har väntat!! Så läs och njut. Topp fem by Det mörka tornet!

1. The Passage
Årets numbero uno läsupplevelse måste bli The Passage. Människan som exprimenterar ett steg för lång, experiment som tar över, jordens undergång och vampyrer. Det blir helt enkelt inte bättre. Peppen är hög när del två, The twelve, släpps i maj

2. Stalins Kossor
Sofi Oksanen var en av mina "nya författare" i Boktolvan och jag fastnade hårt för hennes sätt att berätta om tragiska människoöden. Den här boken handlar om vad som kan hända när en etnisk minioritet får lära sig att skämmas för sitt ursprung.

3. The Terror
Det är inte bara det okända monstret som skrämmer mig i den här boken. Att sitta fast i total iskyla i totalt mörker är inget som lockar direkt.

4. Boktjuven
Som jag grät. Nazismen och ensamheten är påtaglig. Men också vänskap och hur man kan att hitta en andra familj i livet.

5. Själens osaliga längtan
Lite tunga relationer, lite övernaturlighet och jag är fast!

Jag har såklart läst en massa annat bra också under året. Och en del skräp. Det är väl oundvikligt. Men här fokuserar vi på det positiva! 19 kvinnliga författare och 18 manliga blev det. Vilken jämställd fördelning!! Mitt enda nyårslöfte vad gäller böcker är att beta av de böcker jag har på hög i hyllan. Det har blivit några stycken och många av dem är så himla bra så jag längtar efter att få läsa, helst NU!

Inga kommentarer: