lördag 13 oktober 2012

Kejsaren av Portugallien-Selma Lagerlöf

Som alltid med Selma Lagerlöfs böcker fångas jag direkt av språket som har en blandning av saga och mystik. Även historiken i Selma Lagerlöfs böcker tilltalar mig något enormt. Det är en kulturell gåva att få den här inblicken i hur människorna levde, arbetade och bodde. Jag är själv uppväxt i Fryksdalen och Sunne där Selma själv levde och bodde så hennes böcker ligger mig väldigt varmt om hjärtat även av den anledningen. Jag älskar hur naturen var besjälad och trolsk på en här tiden.

Kejsaren av Portugallien handlar om Jan Andersson som är torpare och som lever ett ganska torftigt och arbetsamt liv. Han är till en början inte särskilt lycklig över att hans barn ska födas men direkt han håller den lilla flickan i sina armar upplever han en oerhörd lycka och han känner riktig kärlek för första gången i sitt liv. Under lilla KlaraGullas uppväxt har hon och fadern ett alldeles särskilt band. KlaraGulla är en speciell och klok liten flicka och en dag när huset hotas att tas ifrån familjen på grund av en gammal skuld erbjuder KlaraGulla sig att åka till Stockholm och försöka tjäna ihop pengarna. KlaraGulla hamnar dock i tråkigheter och när Jan får höra grannarna viska om detta hemmavid väljer han att skapa sig en egen verklighet där hans dotter har blivit en rik kejsarinna. Som hennes fader är Jan självfallet en kejsare och det är som sådan han börjar leva i en alternativ verklighet.

Detta är en fin bok som handlar om gränslös kärlek och tillit. En mycket fin bok som också blir oerhört sorglig då och då.